14 juli 2022

13-7-2022
Toespraak afscheid Hielke
Beste Hielke,
Vandaag is helaas het moment aangekomen van jouw definitieve afscheid als Wethouder van de eerste Gemeenteraad van Westerkwartier. We hebben het lang kunnen rekken, maar vanaf 14 april is jouw afscheid al begonnen. En je gaf al tijdens een overleg aan .. het is zo lang genoeg geweest.
Vandaag ook een moment voor een terugblik.
Op 29 augustus 1969 werd je geboren in Grijpskerk. 20 jaar lang wist je het in Grijpskerk vol te houden. Daarna vertrok je na je studie aan het Professor H.C. van Hall instituut,  voor een baan naar Amersfoort.
Maar, als rasechte Westerkwartierder en Grunninger bleef het Noorden lonken en keerde je terug om te gaan wonen in Grootegast, waar je met jouw Aafke echte Grootegasters werden.
Hielke, je carrière, waaronder veel vrijwilligerswerk, is niet in een paar woorden te vatten, maar gezien de tijd toch maar geprobeerd:
Vrijwillige functies in de kerk, bij sportclubs, in het onderwijs en voorzitter Dorpsbelangen Grootegast, raadslid en fractievoorzitter CDA Grootegast, beleidsmedewerker duurzaam en afval gemeente Winsum, projectregisseur aardbevingsproblematiek gemeente Loppersum en nu nog enkele minuten Wethouder gemeente Westerkwartier.
Hielke je werd ons CDA-boegbeeld als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen i.v.m. de herindeling.  Met als resultaat wethouder voor het CDA in de nieuwe gemeente Westerkwartier.
Met jouw karakter, integer, niet hoog van de toren blazend, maar op een rustige, maar zeker overdachte wijze, borduurde je samen met  enthousiaste portefeuille-medewerkers aan goed onderbouwde voorstellen.
Portefeuilles die je op het lijf geschreven waren, al moest cultuur je hart nog even veroveren.
Je wist in deze raadsperiode je kennis en kunde over te brengen aan je omgeving, de raad en de inwoners van onze gemeente. Maar je praat er niet alleen over, je laat het ook zien. Zoveel mogelijk gebruik maken van je e bike, je eigen woning gasloos maken en vast en zeker ook een elektrische auto staat voor de deur.
Een van de kernwaarden die helemaal passen bij jouw… niet regeren vanuit macht maar vanuit passie. CDA kernwaarden die zijn jouw op het lijf geschreven. Niet zitten in de ivoren toren maar erop af en vanaf de werkvloer. Luisterend en suggesties meenemen in je overwegingen en besluiten.
Als fractie zijn we trots op wat je voor ons en onze gemeente hebt betekend.
Uit de grond van ons hart willen we je bedanken voor je inzet voor het CDA en onze prachtige gemeente Westerkwartier. Jij bent mede een grondlegger geweest voor datgene wat er nu staat. Je bestuurlijke capaciteit zal ook een ander niet zijn ontgaan. Wij vertrouwen er ook op .. dat dat wel goed komt. Wij wensen jouw dan ook succes en zegen met alles wat op jou en jullie levenspad komt