14 april 2022

Betere bescherming bunkers Stelling Trimunt

Opening maquette stelling Trimunt Marum: 29 – 03 - 2022

Betreft: Uitnodiging om bij de opening aanwezig te zijn Stelling Trimunt nu te zien als een maquette van 15 m2. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verrees op de heide bij Marum (Groningen) Stelling Trimunt, Dit was een groot radar- en luisterpost station bij de Duitsers bekend als Löwe ter ondersteuning van de vliegbasis Leeuwarden en uiteindelijk als onderdeel van een verdedigingsgordel met Sondel, Harderwijk, Deelen en o.a. Terschelling om de Duitse steden te beschermen voor geallieerde luchtaanvallen.

Kamp Trimunt is tegenwoordig nog te zien, menige automobilist die over de A7 richting Groningen rijdt kent net voorbij de afslag Frieschepalen een aantal oude bunkers die links en rechts langs de snelweg staan. De bunkers aan de noordkant van de A7 (deels in de bossen verscholen) staan op het terrein van de motorclub Marum e.o. maar de bunkers aan de zuidzijde staan verspreid in het weiland en verdienen beter beschermd te worden.