04 maart 2022

Boeren zijn onmisbaar en voedselzekerheid is noodzakelijk

Het Westerkwartier heeft een sterke agrarische sector. Onze boeren spelen ook een belangrijke rol bij het onderhoud van ons mooie landschap en buitengebied, waar veel inwoners van genieten. Maar de boeren staan onder druk.

Wij hebben maar liefst 5 (oud)boeren op de lijst staan en met Derk Boswijk in de Tweede Kamer hebben wij uitstekende vertegenwoordigers op landbouwgebied!

• Tjipke Nieuwland
  • Ynte Sijbrandij
  • Wieke Schimmel
  • Piet van der Til
  • Derkje Visser

Boeren zijn niet het probleem maar een onmisbare schakel in de grote maatschappelijke opgaves die er liggen.

Het maatschappelijk debat over stikstof en CO2-uitstoot leidt tot veel onzekerheid over de toekomst. En hoewel die discussie op Nationaal niveau wordt gevoerd, willen we lokaal onze ondernemers de mogelijkheden geven om te kunnen investeren in verbeterde stallen en dierenwelzijn. En inpassing daarvan in ons karakteristieke landschap. We willen perspectief bieden aan onze boeren vanuit twee actielijnen:

1. Van regelzucht naar ademruimte.
  2. Van marktwaarde naar maatschappelijke waarde.

Wat we hebben bereikt:

1. We hebben met onze motie ‘Legalisatie PAS meldingen’, die unaniem door de raad is aangenomen, aandacht gevraagd bij de provincie over de onwenselijke gedoogsituatie dat bedrijven ondernemen zonder natuurbeschermingsvergunning.
  2. We hebben aan CDA landelijk gevraagd te lobbyen voor 14 dagen verlenging voor het uitrijden van mest in september 2021, deze verlenging is gerealiseerd.

Wat we willen bereiken:

1. We gunnen onze agrariërs rust en toekomstperspectief. En helderheid in wet- en regelgeving. We pleiten ook voor een tegemoetkoming vanuit het Rijk om de landbouw, ook in de gemeente Westerkwartier, toekomstbestendig te kunnen doorontwikkelen.