15 maart 2022

Brief aan alle inwoners van het Westerkwartier

Beste inwoners van het Westerkwartier,

Gisteren, vandaag en morgen kan er worden gestemd voor de gemeenteraadsverkiezingen van de gemeente Westerkwartier. Voor de tweede keer in de bestaansgeschiedenis van onze gemeente zijn er 33 gemeenteraadszetels te verdelen. De 33 raadsleden staan aan het hoofd van de lokale democratie. De actuele gebeurtenissen in de wereld maken ons nog meer bewust van de vrijheid waarin wij leven en hoe zuinig we moeten zijn op onze democratie. Wij roepen u dan ook op om gebruik te maken van die vrijheid en uw stem uit te brengen.

“Duurzaam Verbindend” is de slogan van het CDA Westerkwartier. Als wens naar de toekomst én als verantwoording voor onze inzet in de afgelopen jaren in zowel de gemeenteraad én onze plek in het college.

Met vijf gemeenteraadsleden en twee fractie assistenten hebben we ons de afgelopen jaren ingezet om de gemeente Westerkwartier in de benen te krijgen. En we voelen trots wanneer we op deze periode terugkijken. Veel werk is verzet en we hebben veel zaken vanuit ons verkiezingsprogramma kunnen realiseren. Zo kennen we nu binnen het college de dorpswethouders die het eerste aanspreekpunt zijn voor de verschillende dorpen. Daarmee blijft het gemeentebestuur, ook in een grotere gemeente, toch dichtbij. Verder is op initiatief van de CDA-fractie de sociale ombudsfunctie ingevuld. Inwoners die in hun zorgvraag onvoldoende bediend worden kunnen bij haar terecht. Noordelijke thema’s hebben we samen met onze provinciale en landelijke CDA-collega’s goed onder de aandacht gebracht. Hierdoor is bijvoorbeeld de omgekeerde bewijslast voor de gasopslag in Grijpskerk geregeld.

In de afgelopen jaren heeft het CDA Westerkwartier ook de verantwoordelijkheid genomen om deel te nemen in het college van Burgemeester en Wethouders.  “Duurzaam” en “verbindend” zijn kenmerkende woorden voor de portefeuilles die we daarin hebben vervuld. Het hele beleid rondom duurzame energie en klimaatverandering staat en werd raadsbreed ondersteunt. In de uitvoering daarvan zijn we een flink eind onderweg met het fonds Wonen Westerkwartier. Hiermee leent u tegen gereduceerde rentetarieven: om te starten in de woningmarkt, te blijven of uw woning te verduurzamen. We bouwen volop aan de zonnecarport in Zuidhorn. De opbrengst hiervan gaat naar mensen met een smalle beurs. De inwoners van Midwolde, Oostwold en Lettelbert haalden 4,6 miljoen euro binnen om hun woningen zo snel mogelijk en zoveel mogelijk aardgas loos te maken. In het aardgasdossier staan we niet altijd zelf aan de lat. Juist daarom is geregeld dat rondom de gasopslagen in Norg en Grijpskerk een omgevingstraject komt waarin we gedegen afspraken gaan maken over de lusten en lastenverdeling. Daarnaast hebben we de discussie op gang gebracht over de toekomst van de kleine gasvelden wanneer NAM deze wenst te verkopen. In de Omgevingsvisie is een stevig fundament gelegd voor de manier waarop Westerkwartier zich wil gaan ontwikkelen. Een plattelandsgemeente met stedelijke ontwikkelingskracht.

Kunst en cultuur wordt gemaakt door inwoners en vormt het smeermiddel, de verbinding, tussen onze inwoners. De cultuurvisie “Ienvesteren ien geluk” is daar de basis van. Dat zien we terug in de investeringen in onze 17 musea en is een kunstencentrum “Kunstkwartier” gevormd en is de cultuurcoach actief. Renovatie/nieuwbouw van RSG de Borgen in Leek is een flinke stap dichterbij waarin de school, de bibliotheek en het Kunstkwartier met elkaar verbonden worden. ‘Ienvesteren, moar niet zunder te wieten woar we vandoan kommen.’

Het werk is nog niet klaar de komende jaren ligt er nog veel op de plank. We werken aan “geluk”. Dat klinkt in deze tijd als iets wat ver weg lijkt maar we werken er iedere dag graag naar toe.

Daarom vragen wij om uw vertrouwen, samen met de andere kandidaten op onze kieslijst.  Uw stem geeft u de zekerheid dat wij ons op dezelfde manier als de afgelopen vier jaar in zetten voor de gemeente: kansen zien en doen wat moet. Dat doen we in verbinding met u naar een duurzamere toekomst; Duurzaam verbindend!

Namens de kieslijst van CDA Westerkwartier

Geertje Veenstra – lijsttrekker.
Hielke Westra – kandidaat wethouder.

De enige morele opdracht die de mens heeft, is dat zijn zoektocht naar het geluk niet ten koste gaat van het geluk van de ander.

-  Cees Buddingh