08 februari 2019

CDA de boer op! Middag Humsterland

Nationaal Landschap Middag Humsterland is bezocht door de CDA-fractie. Behalve dat we hebben genoten van de prachtige natuurlijke omgeving zijn we naar melkveehouder van der Helm gegaan omdat wij daarvoor een uitnodiging hadden ontvangen.

Een vijftal boeren heeft vanuit de gemeente de opdracht gekregen om historische dichtgegroeide of dichtgeslibde sloten weer terug te brengen in de oude staat.

Melkveehouder Hans van der Helm heeft al een behoorlijke geschiedenis over zijn dichtgeslibde sloot achter de rug. Hij verzet zich echter tegen de opdracht om de sloot te herstellen. Namens de CDA-fractie hebben Ymte en Jan Willem pols- sloothoogte genomen. Op de toegevoegde foto’s valt waar te nemen dat waar het paaltje staat geen spoor valt te zien van een eerder kaarsrechte sloot welke uitmondt in een andere duidelijke karakteristieke sloot. Waar alleen gras te zien is op de foto’s zat de sloot; 1 meter breed 60 cm diep. Op het oog helemaal niets van terug te zien. Voormalig gemeente Zuidhorn gaf opdracht de sloot in oude staat terug te brengen. Over ‘hoe verder?’, beraadt de fractie zich nog.