14 april 2022

CDA in Westerkwartier ziet af van deelname aan nieuwe coalitie

Het CDA zal niet deelnemen aan vervolggesprekken over een nieuw te vormen coalitie in het Westerkwartier. Dat hebben de Christendemocraten vandaag gemeld aan informateur Thijssen. Daarmee komt er voorlopig ook een einde aan het wethouderschap van Hielke Westra.

Na de zeer teleurstellende verkiezingsuitslag in maart kiezen fractie en bestuur nu voor een ‘constructieve oppositierol’’.

Het CDA ziet de nederlaag als een opdracht aan zichzelf om vanuit de oppositie te werken aan het dichten van de kloof tussen inwoners en de overheid. De fractie voelt zich daarin gesteund door de 3.172 inwoners die hun stem uitbrachten op het CDA. ,,Wij zullen ons op een duurzame en verbindende manier blijven inzetten voor onze mooie gemeente’’, aldus de CDA-fractie in het Westerkwartier.

De fractie van het CDA bestaat de komende 4 jaar uit Geertje Veenstra, Reinette Gjaltema en Jan Willem Slotema.

Een kleine fractie betekent een andere portefeuille verdeling op de grote onderwerpen. Reinette Gjaltema zal de komende periode fractievoorzitter zijn.