19 juni 2018

CDA Westerkwartier op bezoek bij Omroep Westerkwartier in Marum

Terwijl wandelaars van de Marumse wandelvierdaagse onder muzikale klanken feestelijk werden binnen gehaald bezocht het CDA Westerkwartier op vrijdagavond 15 juni de kleine rietgedekte studio van Omroep Westerkwartier bij de sporthal in Marum.

Eenmaal binnen gaat er een andere wereld open en in die kleine studio blijkt een volwaardige omroep te zitten. Bert Flonk (bestuurslid) en Roelf Pijpker (redacteur) ontvangen ons en vertellen ons enthousiast wat er allemaal komt kijken bij een lokale omroep. En dat is nogal wat; er moet voldaan worden aan de voorwaarden vanuit de zendvergunning, via de OLON de afdrachten aan Buma Stemra, het bewaken van de (journalistieke) vrijheid tussen de redactie en het bestuur etc. In de basis moet Omroep Westerkwartier voldoen aan dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld RTV Noord en in tegenstelling tot dat soort omroepen doet Omroep Westerkwartier alles met vrijwilligers. Een flinke organisatie die nogal wat beslag legt op de bestuurlijke inzet en kwaliteiten.

En dan de techniek. In de afgelopen jaren heeft de omroep daar een flinke verbeterslag in gemaakt. De programmatuur is nu zo ingericht dat het gemakkelijke is om thuis programma’s voor te bereiden en te maken en op afstand in te grijpen wanneer de programmering storingen vertoond.Straks is het zelfs mogelijk dat er vanuit de raadszaal de uitzendingen van de raadsvergaderingen worden gestart en gestopt. Er hoeft dan niet meer een technicus tot laat in de studio aanwezig te zijn wanneer de gemeenteraad weer eens tot twaalf uur vergadert.Op de vraag of ze verwachten dat er minder naar de raadsvergaderingen bij de omroep zal worden geluisterd wanneer de gemeente zelf haar vergaderingen via de website gaat uitzenden antwoorden de heren dat ze daar niet zo heel bang voor zijn. Veel, met name oudere mensen, luisteren nog graag via de radio. Uitzending via Omroep Westerkwartier blijft dus nodig.

Vaak wordt de vraag gesteld hoeveel bereik de omroep nu heeft. Voor de omroep is het goed te volgen hoeveel mensen er via de website meeluisteren. Alleen het aantal luisteraars via de ether is lastig te bepalen. Een van de best beluisterde uitzendingen was de uitvaartdienst van burgemeester Dijkstra van Grootegast. Deze uitzending werd door meer dan 15.000 mensen beluisterd. Inwoners weten de weg naar Omroep Westerkwartier dan ook wel te vinden.Na een bezoekje aan de studio zelf en een kort interview met lijsttrekker Hielke Westra werd het bezoek afgesloten. Twee dozen met chocolade werd voor alle vrijwilligers achter gelaten als dank voor hun inzet en stimulans om hiermee door te gaan. De omroep heeft voldoende plannen om verder door te groeien in nieuwe richtingen.

Het CDA Westerkwartier wenst ze daar veel succes bij.