27 oktober 2018

CDA Westerkwartier ruimt zwerfvuil en bezoekt MFA Grootegast

Zwerfvuil staat hoog in de top tien van ergernissen van mensen. En toch zien we het overal liggen.  Het CDA Westerkwartier heeft afgelopen zaterdag een aantal plekken in de nieuwe gemeente bezocht om te onderzoeken hoe groot dat probleem nu in het Westerkwartier is. En omdat ze graag de handen uit de mouwen steken werd het zwerfvuil ook meteen meegenomen. Allereerst werd de carpoolplaats bij Marum aan een inspectie onderworpen en na twintig minuten werd geconstateerd dat deze redelijk schoon is.  De carpoolplaats bij Boerakker gaf een heel ander beeld. Bouw- en sloopafval, asbest, een vaatwasser, verfblikken en lege flessen was het resultaat van een half uurtje zoeken. We konden helaas niet alles mee nemen en Rijkswaterstaat zal alles later weer op moeten ruimen.

Vervolgens ging het team naar aanleiding van een tip richting het Joh. Smit park in Zuidhorn.  De tip was waarschijnlijk bedoeld om te laten zien hoe schoon het park is want op een enkel chips zakje na werd daar niets gevonden.

Hoewel het uiteraard geen representatief onderzoek is, concludeert het CDA Westerkwartier dat de gemeente Westerkwartier nog best een schone gemeente is. Het ingezamelde zwerfvuil kon het CDA dankzij medewerking van de gemeente Grootegast kwijt op de milieustraat aan de Tweemat.

Aansluitend bracht het campagneteam nog een bezoek aan het MFA in Grootegast dat bijna klaar is. Na een lange bouwperiode is het einde hier in zicht en kunnen voor het eind van het jaar de voetbalvereniging FC Grootegast, muziekvereniging Oranje en de Stichting Muziekonderwijs Grootegast hun intrek nemen in het prachtige en ruimte gebouw. Het campagneteam werd ontvangen door voorzitter Henk de Kroon die vol trots kon laten zien waar ze de afgelopen jaren zo hard aan gewerkt hebben.