22 september 2018

Een beste buur

Vandaag 22 september is het Burendag. De dag waarop buren laten blijken hoe belangrijk een goede buur is. Vaak beter dan een verre vriend.  De buren zijn vaak de stille kracht, even een praatje, even gedag zeggen, de vuilnis bij de weg, er voor elkaar zijn als het nodig is. Niet bij elkaar de deur platlopen... we noemen het in 1 woord ook ‘ Noaberschap’  iets wat in het Westerkwartier ‘ gewoon’ is.

Maar om onder de aandacht te brengen dat het niet zo gewoon is, heeft CDA Westerkwartier via een Facebook campagne 5 picknickboxen verloot als ondersteuning voor die blijk van waardering. Hielke Westra en Reinette Gjaltema van der Laan gingen dan ook vanmorgen vroeg op stap.

Allereerst naar een familie uit Leek, zij waren zeer blij verrast dat hun lieve buurvrouw hun heeft genomineerd. Helaas is meneer door een vreselijke ziekte volledig afhankelijk geworden, maar ze staan beiden zeer positief in het leven en willen ook vooral genieten van hun kleinkind.

Daarna door naar Zuidhorn. Daar in het appartementsgebouw denken ze goed om elkaar, daar zijn buren voor. De dochter van een 90 jarige bewoonster weet dat zeer te waarderen en nomineert een aantal buren. Daarna door naar Niekerk. Die ochtend was burendag al goed gevierd met een gezamenlijke kop koffie maar de picknickmand was zeer welkom en werd ook zeer gewaardeerd. De buurvrouw zorgt ervoor dat de mand wordt bezorgd.

In Grootegast mochten we de box uitreiken aan een gezin wat nog niet zolang in Nederland woont. Via buurtbemiddeling zijn ze bezig om weer (goede) buren van elkaar te worden. Wij hopen dat deze box hun daarbij mag helpen. Als afsluiting van onze ronde door het Westerkwartier naar Opende. Een mooi gesprek over wat buren voor elkaar betekenen en kunnen betekenen en hoe het toch langzaam aan veranderd. Maar ook over verwachtingen die niet altijd uitkomen. Het hoeft niet lang, het hoeft niet elke week. Maar een klein beetje aandacht is vaak o zo welkom. Wij geloven in een samenleving waarin mensen voor elkaar opkomen en voor elkaar zorgen waar dat nodig is, en waar iedereen op zijn of haar manier meedoet. Een samenleving waarin mensen ruimte krijgen om verantwoordelijkheid te krijgen maar ook te nemen.

Daarmee verwoorden wij de uitgangspunten van het CDA: solidariteit, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en rentmeesterschap.

Wilt u meer weten over het verkiezingsprogramma van CDA Westerkwartier. Kijk op onze website: www.cda.nl/groningen/westerkwartier/actueel/nieuws/verkiezingsprogramma-cda-westerkwartier-samenleven-doe-je-niet-alleen/