17 februari 2022

Omgevingsvisie Westerkwartier

Bijdrage omgevingsvisie Westerkwartier door Reinette Gjaltema van der Laan

Voor ons ligt ter goedkeuring de omgevingsvisie. Een visie voor Westerkwartier die door een zorgvuldige voorbereiding is opgesteld. De schriftelijk ingediende zienswijzen zijn stuk voor stuk behandeld en van commentaar voorzien en waar nodig en wenselijk is de visie aangepast en op een overzichtelijke wijze verwerkt in het stuk. Tijdens het raadsoverleg hebben een aantal belanghebbenden de gelegenheid gekregen hun zienswijzen mondeling naar voren te brengen en te bespreken, ook afgelopen weken is er nadere informatie ontvangen en besproken. Wij willen dan ook een ieder die heeft meegewerkt en meegedacht aan deze visie hartelijk danken.

De amendementen zijn in gezamenlijk overleg opgesteld als ook de motie. Hier is al het nodige over gezegd waar wij ons bij aansluiten. Voor wat betreft amendement: ‘Westelijke Ringweg’ zullen wij niet ondersteunen. De veegronde die volgt zorgt ervoor dat de vastgestelde verkeersvisie op een geborgde wijze wordt ingevoegd.

Voor wat betreft de aanpassing van bedrijfsterreinen bij basisdorpen, zoals Zevenhuizen, Opende, Oldehove, Ezinge sluit dit volledig aan bij ons verkiezingsprogramma dat ook de kleinere ondernemers of ZZP-ers in eigen dorp de mogelijkheid hebben zich te vestigen. Het aantal ZZP-ers in onze gemeente groeit nog dagelijks en vooral in de kleinere dorpen.

Graag willen wij als fractie nog een tweetal zaken naar voren halen. In de visie wordt gesproken over het realiseren van bosjes als stapsteen in de omgeving (n.a.v. zienswijze e.15) hier zien wij DE mogelijkheid voor het realiseren van diverse levensbomenbossen. Graag zouden wij de verantwoordelijk wethouder hiervoor oproepen dit nader te onderzoeken. Een levensbomenbos draagt bij aan de biodiversiteit die is gewenst.

Een van de documenten die in de veegronde dient te worden meegenomen is het nog nader vast te stellen Landbouwbeleid. Als fractie streven wij naar een breder beleid of visie. Wij roepen dan ook de verantwoordelijk Wethouder op om de landbouwvisie uit te breiden naar een bredere visie en hierbij  Flora en Fauna motie mee te nemen die op 1 juli 2020 is hierover reeds een motie aangenomen. Vanuit de zienswijzen zie wij onder andere veel raakvlakken met dit onderwerp.

Ook is het onderwerp aardgaswinning en alles wat daarom heen gebeurt een onderwerp wat zeer belangrijk is in deze omgevingsvisie. Recent zijn er door onze fractie ook een aantal acties richting Kamerleden uitgezet, met een gewenst eerste resultaat (reeds behandeld in het vraagrecht). Dit is reeds door de Wethouder uitgebreid toegelicht eerder deze avond. Om dit onderwerp beter te verstevigen zijn wij mede indiener van de motie die D66 heeft voorgelezen.

Ik kom tot een afronding:

Wat ons betreft een sterk visie document waarin Westerkwartier goed wordt beschreven en zich duidelijk positioneert centraal in het Noorden. Iets waarmee de Burgemeester wat ons betreft op stap kan als een van de grootste plattelandsgemeentes van ons land. Maar ook een dynamisch document die gaande weg de jaren (en afhankelijk van ingaan van omgevingswet) wordt betrokken in de omgevingsplannen. En dan !  Dan krijgen de inwoners en de direct betrokkenen hun mogelijkheid voor beroep en bezwaar !  Aan de ene kant een terugtrekkende overheid, verwoord in dit stuk, maar het lijkt erop dat de Haagse Werkelijkheid meer overheidsbemoeienis wil. Iets wat we nu nog niet weten maar in de toekomst wel.

Succes met de verdere uitwerking.