05 oktober 2018

Wie de kleine kernen niet eert, is de grote niet weerd

Als je zoals ik in Leek geboren bent en daarna dertig jaar in Zevenhuizen hebt gewoond, waar onze 4 kinderen zijn geboren, blijf je vaak in de buurt en rondom eigen woonplaats. Wonend midden tussen boeren en hun veestapel en prachtige vergezichten werd zelfs de vakantie thuis doorgebracht. Er viel voldoende te beleven ons allen. En ‘wat eigen dorp je biedt, koop het dan elders niet’ is een bekend gezegde.

Helaas komen er de laatste jaren steeds meer winkels leeg te staan. Ook in de kleine dorpen in het Westerkwartier. Er gaat geen maand voorbij of in één van de kranten staat wel een bericht, vaak met foto van een echtpaar welke de deuren van hun winkel voor het laatst door teruglopende nering moeten sluiten. Vaak winkels die al jaren lang in het bezit waren van dezelfde familie. Niet ieder heeft het eerder genoemde gezegde dus opgevolgd. Vaak wordt er gewinkeld in Leek, Zuidhorn, Marum en Grootegast en worden ‘eigen’ winkels’ gebruikt voor vergeten boodschappen.

Nu we aan de vooravond van één groot Westerkwartier staan ontdek niet alleen ik, maar zien allen die meewerken aan het campagnevoeren het unieke gebied waarin we wonen in al haar facetten. Garnwerd een eyeopener bij uitstek. Wierdedorp Ezinge met een geschiedenis om jaloers op te worden. Het Reitdiep, stromend van Groningen naar het Lauwersmeer, als uiterste natuurlijke grens van het Westerkwartier. Nationaal Landschap Middag-Humsterland. Lutjegast met de beroemde zeevaarder Abel Tasman. Kort geleden werd een verzoeningsteen, een pounami, overhandigd aan het dorp. Het leukste dorp Zevenhuizen waar nieuwbouw een nieuwe impuls geeft met uitzicht op een MFC waar al 25 jaar naar wordt uitgekeken. Het is teveel om in deze column alle bezienswaardigheden in ‘ons gebied’ op te noemen, maar ook voor u als lezer een aanrader om eens verder te kijken in het Westerkwartier dan alleen in eigen omgeving. Een goed voorbeeld van hoe er kan worden omgegaan met het vitaal en leefbaar houden van kleine kernen is het dorp Kloosterburen in nu nog de gemeente De Marne, maar vanaf 2019 ook in een heringedeelde gemeente Hogeland. Een coöperatie heeft daar een woonzorgcentrum, een kerk en een kloostertuin in beheer genomen. Dit om leegloop en eventueel verpaupering, zoals bijvoorbeeld in Zevenhuizen bij leegstaande panden voorkomt. Samen er tegen aan, ‘kop d’r veur en schouders eronder’ is wat het CDA zeker vet onderstreept en ook koning Willem Alexander zal hier een extra oranje streep onder plaatsen, want hij vereerde Kloosterburen daarom met een bezoek.

Niet voor niets heeft het CDA als één van haar speerpunten ‘Dorpswethouders’. Dichterbij de inwoners, weten wat er leeft, aaibaar en bereikbaar zijn. Allemaal belangrijke punten voor o.a. hen die nu roepen: ‘nu betekenen we nog wat bij onze eigen gemeente, straks gaat het alleen maar om de grotere kernen’.

‘Nee, zeker niet’, ‘ want wie de kleine kernen niet eert is de grote niet weerd!’ Het CDA staat daar voor, want een man een man een woord een woord, of natuurlijk een vrouw een vrouw, een woord een woord!

Jan Willem Slotema / raadslid CDA-Leek
Nummer 6 op lijst 1 CDA voor een #kerngezondWesterkwartier