Veelgestelde vragen

Rollen en rechten

Mijn rol of recht lijkt niet kloppen, wat moet ik doen?

U denkt dat een rol (webmaster of redacteur) niet klopt, of dat u rechten mist? Neem dan contact op met de helpdesk. Stel uw vraag via e-mail, met vermelding van uw gebruikersnaam aan helpdesk@cda.nl.

Ik ben redacteur, wat kan ik dan doen?

Als u redacteur bent krijgt u de simpelst mogelijke weergave van de 'backend' van de website. U kunt dan op eenvoudige wijze nieuwsberichten, agenda-items en indien nodig bijvoorbeeld ook de personenpagina's van uw afdeling bewerken.

Ik ben webmaster, wat kan ik extra t.o.v. een redacteur?

Als webmaster kunt u meer dan een redacteur. U kunt pagina's bewerken. Dit betekent dat u bijvoorbeeld de headerfoto kunt wijzigen. Daarnaast is het voor u ook mogelijk om nieuwsbrieven te sturen, mits u afdeling werkt met Macquaint. Wilt u dit gaan gebruiken. Neem dan onder vermelding van uw afdeling contact op met helpdesk@cda.nl.

Ondanks dat ik webmaster ben, mis ik een functie.

Webmaster is op dit moment de rol met de meeste rechten. Het kan zijn dat u nog rechten lijkt te missen. We werken nog aan een verdiepingsslag voor wat betreft rechten. Het melden van eventuele tekortkomingen van rechten en rollen helpt ons met het definitief instellen. Melden kan via helpdesk@cda.nl.

Agenda-items

Volgorde agenda-items.

De agenda items worden momenteel getoond in de volgorde van ver in de toekomst, via meest recent naar meest in het verleden gelegen. Dit is geen ideale weergave. We werken aan een alternatief.

Ik kan geen nieuwe locatie toevoegen?

Dit is een bekend probleem. We werken aan een oplossing.

Pagina's bewerken

Hoe kan ik de paginastructuur bewerken?

Hiervoor hebt u de rol webmaster nodig. Ga vervolgens naar 'Page'. Controleer in het selectievakje of de weergave op 'Columns' is ingesteld en niet op 'QuickEdit'. Als u 'Columns' selecteert ziet u de vertrouwde paginaweergave. Hier kunt u content-elementen toevoegen, bewerken en (on)zichtbaar zetten.

Aan welke eisen moet een headerfoto voldoen?

De headerfoto is erg prominent. Een kwalitatieve foto zorgt voor een vertrouwd gevoel van uw bezoekers. Kies voor een plaatje dat uw gemeente of afdeling in één beeld vangt. Dat kan een landschap zijn, een specifiek thema dat speelt of uw mensen.

Technisch is het goed om ervoor te zorgen dat de foto minimaal 1920 x 800 pixels telt. Meer mag ook, het systeem is zelf in staat op basis van een focus punt (focal point) dat u kiest voor alle apparaten (ook mobiel en tablet) een mooie weergave te maken.

Bestanden moeten van het type .jpg zijn. Dit in verband met de snelheid van de website. .png bestanden kunt u niet uploaden of koppelen.

Ik wil een andere titel op de headerfoto, hoe doe ik dat?

We vragen u met klem de paginatitel niet te wijzigen. Dat gaat in de toekomst problemen opleveren. Wat u wel kunt doen is de optie ‘override’ bij de headerfoto gebruiken. Hiermee laat u een andere tekst zien, maar blijft de paginanaam hetzelfde. De handleiding hiervoor treft u elders op deze pagina.

Achtergrond van het project

Waarom is de website vernieuwd?

De vorige website was niet responsive en paste zich niet aan aan mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Dit is belangrijk voor de gebruikerservaring. Daarnaast was de versie van de websitesoftware aan het verouderen, wat steeds meer beperkingen oplegde. Tot slot liet ook de achterkant van het systeem wat te wensen over. Met deze vernieuwing wordt daarin een belangrijke stap gezet.

Deze redenen zijn aangegrepen als kans om ook het design bij de tijd te trekken. Zo is in de beleving van bezoekers beeldmateriaal erg belangrijk.

Waarom is de slider uitgeschakeld?

De slider was een content-element dat onnodig veel vertraging veroorzaakte bij het laden van de homepage van een afdeling of organisatie binnen het CDA. Bezoekers verwachten daarnaast dat ze snel door de pagina kunnen navigeren. Ze wachten niet meer op de laatste foto van een slider, maar willen snel overzicht op een website. Om deze redenen is de slider stilgezet (nog wel handmatig bedienbaar). De nieuwe website biedt meerdere mogelijkheden om het gemis dat sommige webmasters ervaren op alternatieve wijze in te vullen. bijvoorbeeld via het content-elementen als de 'quicklinks' of 'large image'.

Waarom is het project zo snel uitgevoerd?

De vernieuwing van de website is relatief snel doorlopen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat we de lokale CDA-afdelingen niet vlak voor gemeenteraadsverkiezingen willen confronteren met deze wijziging. Door het ruim voor de verkiezingen te plannen, kunt u uw website in alle rust voorbereiden op de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.

Wat zijn de voordelen voor een lokale afdeling?

Als u als afdeling een website gebruikt op basis van cda.nl weet u een aantal zaken zeker.

• De website is beschikbaar, ook bij piekbelasting.
  • De website gaat zorgvuldig om met privacy van de bezoeker.
  • De website is voorzien van een veiligheidscertificaat.
  • Back-ups zijn goed geregeld.
  • Er is ondersteuning beschikbaar in de vorm van handleidingen en supportmedewerkers.
  • Er zijn voor u geen kosten aan verbonden.

Video handleidingen

• Intro typo3

Dit is een algemene introductie met het beheer van de website.

• Nieuwsbericht maken

Deze video leert u een nieuwsbericht te maken.

• Agenda-item maken

Deze video leert u een agenda-item te maken.

• Blog bewerken

Deze video leert u een blogbericht te bewerken.

• Personenpagina maken

Deze video leert u een personenpagina te maken.

Geschreven handleidingen