Een goede website is het online visitekaartje van jouw afdeling. Om geïnteresseerden en potentiële kiezers langer vast te houden op jouw pagina is het daarom belangrijk om deze op orde te hebben.

Vanuit het CDA bieden wij afdelingen de gratis mogelijkheid om een website op te zetten en te onderhouden. Hiervoor gebruiken wij TYPO3 als CMS. TYPO3 biedt veel mogelijkheden qua veiligheid en gebruikersgemak. Meer dan 300 afdelingen maken hier op dit moment gebruik van.

Via deze pagina kun je een TYPO3 handleiding downloaden, veelgestelde vragen bekijken en een aantal video-tutorials volgen. Heb je toch nog een vraag? Contact dan de helpdesk ([email protected]). Hier zitten een aantal medewerkers voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

Veelgestelde vragen

Rollen en rechten

Mijn rol of recht lijkt niet kloppen, wat moet ik doen?

U denkt dat een rol (webmaster of redacteur) niet klopt, of dat u rechten mist? Neem dan contact op met de helpdesk. Stel uw vraag via e-mail, met vermelding van uw gebruikersnaam aan [email protected].

Ik ben redacteur, wat kan ik dan doen?

Als u redacteur bent krijgt u de simpelst mogelijke weergave van de 'backend' van de website. U kunt dan op eenvoudige wijze nieuwsberichten, agenda-items en indien nodig bijvoorbeeld ook de personenpagina's van uw afdeling bewerken.

Ik ben webmaster, wat kan ik extra t.o.v. een redacteur?

Als webmaster kunt u meer dan een redacteur. U kunt pagina's bewerken. Dit betekent dat u bijvoorbeeld de headerfoto kunt wijzigen. Daarnaast is het voor u ook mogelijk om nieuwsbrieven te sturen, mits u afdeling werkt met Macquaint. Wilt u dit gaan gebruiken. Neem dan onder vermelding van uw afdeling contact op met [email protected].

Ondanks dat ik webmaster ben, mis ik een functie.

Webmaster is op dit moment de rol met de meeste rechten. Het kan zijn dat u nog rechten lijkt te missen. We werken nog aan een verdiepingsslag voor wat betreft rechten. Het melden van eventuele tekortkomingen van rechten en rollen helpt ons met het definitief instellen. Melden kan via [email protected].

Agenda-items

Volgorde agenda-items.

De agenda items worden momenteel getoond in de volgorde van ver in de toekomst, via meest recent naar meest in het verleden gelegen. Dit is geen ideale weergave. We werken aan een alternatief.

Ik kan geen nieuwe locatie toevoegen?

Dit is een bekend probleem. We werken aan een oplossing.

Pagina's bewerken

Hoe kan ik de paginastructuur bewerken?

Hiervoor hebt u de rol webmaster nodig. Ga vervolgens naar 'Page'. Controleer in het selectievakje of de weergave op 'Columns' is ingesteld en niet op 'QuickEdit'. Als u 'Columns' selecteert ziet u de vertrouwde paginaweergave. Hier kunt u content-elementen toevoegen, bewerken en (on)zichtbaar zetten.

Aan welke eisen moet een headerfoto voldoen?

De headerfoto is erg prominent. Een kwalitatieve foto zorgt voor een vertrouwd gevoel van uw bezoekers. Kies voor een plaatje dat uw gemeente of afdeling in één beeld vangt. Dat kan een landschap zijn, een specifiek thema dat speelt of uw mensen.

Technisch is het goed om ervoor te zorgen dat de foto minimaal 1920 x 800 pixels telt. Meer mag ook, het systeem is zelf in staat op basis van een focus punt (focal point) dat u kiest voor alle apparaten (ook mobiel en tablet) een mooie weergave te maken.

Bestanden moeten van het type .jpg zijn. Dit in verband met de snelheid van de website. .png bestanden kunt u niet uploaden of koppelen.

Ik wil een andere titel op de headerfoto, hoe doe ik dat?

We vragen u met klem de paginatitel niet te wijzigen. Dat gaat in de toekomst problemen opleveren. Wat u wel kunt doen is de optie ‘override’ bij de headerfoto gebruiken. Hiermee laat u een andere tekst zien, maar blijft de paginanaam hetzelfde. De handleiding hiervoor treft u elders op deze pagina.

Geschreven handleidingen