In mijn vorige blog kondigde ik de lente aan. Lente in ons land, versoepeling van alle corona restricties en ook een nieuwe lente in het CDA. Dit lentegevoel werd de afgelopen periode wreed verstoord door de oorlog in Oekraïne. Het maakt nog eens overduidelijk dat we democratische waarden steeds weer moeten bevechten. Niets is meer vanzelfsprekend. Uit solidariteit verlichtten wij ons partijbureau in de kleuren van de Oekraïense vlag. Wat veel indruk op mij maakt is de strijdbaarheid van de Oekraïense bevolking en haar leiders. “Dit laten we ons niet gebeuren.”

De strijd in Oekraïne gaat over leven en dood, over vrede en veiligheid. Dat is absoluut onvergelijkbaar met onze uitdagingen en ambities. Maar ook in Nederland en binnen het CDA voelen we een strijdbaarheid om de vrijheid en democratie te beschermen. Het motiveert ons om de straat op te gaan en kiezers op te roepen om naar de stembus te gaan.

Ik ben heel veel op pad, was afgelopen week in achtereenvolgens Goes, Dinkelland, Maastricht, Smallingerland en Oss. Stuk voor stuk afdelingen die uitgaan van hun eigen kracht en gaan voor een overwinning op 16 maart. Daarnaast spreek ik in Den Haag met ontelbaar veel mensen.

Daarbij vallen mij een paar dingen op. Er groeit enerzijds een nieuwe generatie op, die het verhaal van het CDA niet verloren wil laten gaan. De boodschap van samen, van wij in plaats van ik, van ontmoeten, verbinden en verenigen. Pal staan voor de waarden in onze samenleving, voor respect, en ruimte geven aan de kracht van gemeenschappen en verenigingen. Ik spreek veel jonge lijsttrekkers, veel jonge nieuwe kandidaat-raadsleden, deze keer meer dan 800 onder de 30 jaar. Allemaal zeggen ze vol overtuiging dat dit hun diepere drijfveer is om voor het CDA te kiezen. Wat hen bindt is een zekere strijdbaarheid!

Ik spreek anderzijds ook heel veel mensen uit “mijn” generatie, die actief zijn of zijn geweest in bestuurlijke functies. Zeg maar de generaties, die ooit actief waren in het CDJA en daarbuiten. Ook daar proef ik een nieuwe strijdbaarheid: “we laten óns verhaal van het CDA niet verloren gaan!” Ook die generatie roep ik op om de rug te rechten, weer naar voren te stappen en mee te bouwen aan een nieuw partij elan. Nu misschien in een andere rol, meer als senior of als coach, want de volgende generatie verdient onze steun.

Op 9 april viert het CDJA zijn veertig jarig bestaan. Een jubileum dat groots gevierd gaat worden. Daar zal ook een reünie van oud-bestuurders van het CDJA plaatsvinden. Voor de mensen die ‘Niet Oefenen Wel Optreden’ hebben meegemaakt. Voor de mensen die actief werden in ‘Confrontatie met de Toekomst’. Voor de mensen die hun eigen historische ervaringen en jeugdherinneringen hebben. Voor sommigen die hun huwelijkspartner er troffen. Tijdens het CDJA-jubileum ontmoeten dus de diverse generaties elkaar.

Op dit moment werken we samen met het CDJA aan een plan om minimaal 50 jonge, talentvolle CDJA’ers van onder de 25 jaar, te koppelen aan minimaal 50 ervaren CDA’ers. Om met elkaar de boodschap van het CDA verder uit te werken. Sta op! Doe mee! Stap naar voren!

De boodschap van het CDA zál niet verloren gaan. “Dat laten we ons niet gebeuren”.

Hans Huibers