De kruitdampen rond de Gemeenteraadsverkiezingen zijn opgetrokken. In alle gemeenten zijn de formatiebesprekingen begonnen. De afgelopen week zijn er veel analyses geweest die de uitslag duiden. Iedereen haalt er uit wat in zijn straatje past.

Ik ga daar dus nu niet nog een nieuwe analyse aan toevoegen. Het CDA heeft ongeveer 15% van de Raadsleden verloren, dat is géén goed nieuws. Het CDA heeft het beter gedaan dan iedereen had voorspeld en waar wij ook in sommige scenario’s mee rekening hielden. Da’s goed nieuws. Vrijwel alle landelijke partijen hebben verloren aan de lokale partijen. Dat moeten we ons allemaal aantrekken.

Het CDA heeft nog steeds veruit de meeste Raadsleden van alle landelijke partijen. Dat is iets om trots op te zijn. Zij zijn en blijven de ruggengraat van onze partij. Ik ben kris kras door het hele land geweest en heb waanzinnig veel passie en creativiteit gezien. Dat is reden voor hoop en optimisme. Het kán wel, dat is bewezen. Zowel in steden als in het landelijk gebied. Hulde aan alle lijsttrekkers, kandidaten, campagneleiders en vrijwilligers!

Inmiddels hebben wij veel feitenmateriaal verzameld. Data en statistische gegevens. Stad en platteland, regio´s, man - vrouw verhouding, leeftijdscategorieen en opleidingsniveau. Door de cijfers heen verzamelen we ook heel veel kwalitatieve gegevens. Waarom is het in de ene gemeente goed gegaan en soms in de buurgemeente niet? Zijn er naast specifiek lokale factoren algemene lessen te trekken? Wat zijn de succesfactoren en wat zijn kwetsbaarheden. Overal komen begrippen naar voren als: herkenbaar, 4 jaar lang zichtbaar, offensief, positief en energiek.

Al die informatie verwerken we in een strijdplan. De gemeenteraadscampagne van 2026 is begonnen en daar tussendoor hebben we nog een paar belangrijke verkiezingen! Met dat strijdplan gaan we actief de dialoog zoeken met afdelingen, regio’s en provincies. Om elkaar te helpen en te ondersteunen. Vanuit het landelijk CDA naar de lokale afdelingen én andersom. Maar ook, wat kunnen afdelingen leren van elkaar, zowel in de steden als op het platteland.

De kracht van een landelijke partij is niet alleen de verbinding met Den Haag, maar ook de verbinding tussen afdelingen. Daar gaan we actief werk van maken. De feiten spreken. Het kán wel, dat is bewezen!!