Vragen van de leden Slootweg en Krul (beide CDA) aan de minister van Financiën en de minister van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van het bericht ‘Laat KLM zich aan de afspraken over miljarden aan coronasteun houden’ (NRC, 20 maart 2023).

1. Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘Laat KLM zich aan de afspraken over miljarden aan coronasteun houden’? (1)

2. Klopt de conclusie in eerder genoemd bericht dat er geen formele sanctiemaatregelen zijn opgenomen in de steunvoorwaarden aan KLM?

3. Behoort het voor de overheid tot de mogelijkheden om naar de rechter te stappen om het nakomen van de gemaakte afspraken om in aanmerking te komen voor coronasteun af te dwingen bij KLM indien dit wordt geweigerd, zoals gesuggereerd in eerder genoemd bericht?

4. Overweegt de minister om aan de rechter te vragen het privaatrechtelijk steuncontract van 3,4 mrd euro te ontbinden, zoals gesuggereerd in eerder genoemd bericht? Zo nee, waarom niet?

5. Gaat de minister, zoals geopperd in eerder genoemd bericht, de overige steunmaatregelen, namelijk 2 miljard euro NOW steun en 1,5 miljard euro aan belastinguitstel inzetten om naleving van de afspraken door KLM af te dwingen? Zo nee, waarom niet?

6. Hoe kijkt de minister aan tegen de suggestie in eerder genoemd artikel om het aandeelhouderschap van Air France-KLM in te zetten om bestuur en commissarissen van KLM tot naleving van de maatregelen om in aanmerking voor coronasteun af te dwingen en eventueel aan te dringen op ontslag van bestuur indien ze deze afspraken niet nakomen?

7. Hoe groot schat de minister de kans in dat de Europese Commissie of niet gesteunde luchtvaartmaatschappijen juridische stappen zullen ondernemen richting de Nederlandse overheid nu KLM haar afspraken niet nakomt?

(1) NRC, 20 maart 2023, ‘Laat KLM zich aan de afspraken over miljarden aan coronasteun houden’, via https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/20/laat-klm-zich-aan-de-afspraken-over-miljarden-aan-coronasteun-houden-a4159948