Vragen van de leden Krul en Peters (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht 'Mbo-scholen helemaal klaar met stakingen in streekvervoer: 'Sommige klassen zitten maar halfvol'' (EenVandaag, 14 maart 2023).

Vraag 1:
Bent u bekend met het item 'Mbo-scholen helemaal klaar met stakingen in streekvervoer: 'Sommige klassen zitten maar halfvol'' (van EenVandaag, 14 maart 2023) (1) en zou u op de daarin geuite zorgen willen reageren?

Vraag 2:
Deelt u de zorgen van het CDA over het hoge aantal mbo-studenten dat door de stakingen in het streekvervoer niet naar school kan? Hoe beziet u het feit dat deze stakingen al enige tijd aanhouden en het ernaar uitziet dat deze nog zullen aanhouden? Welke gevolgen heeft dit voor mbo-studenten?

Vraag 3:
Zou u willen reflecteren op hoe deze problematiek ingrijpt op de nog weg te werken achterstanden door de coronapandemie? Welke acties bent u van plan te ondernemen om dit aan te pakken?

Vraag 4:
Zou u in kaart willen brengen welke maatregelen mbo-instellingen hebben getroffen om mbo-studenten toch naar school te krijgen, zoals het in het nieuwsitem aangehaalde initiatief met bussen van Firda?

Vraag 5:
Zijn er mogelijkheden om deze maatregelen financieel te steunen en vergelijkbare maatregelen breder uit te zetten?

Vraag 6:
Zou u uw oproep aan werkgevers en de bonden om weer in gesprek te gaan willen laten vergezellen met het wijzen van de sociale partners op de maatschappelijke verantwoordelijkheid die zij hebben richting mbo-studenten?

(1) EenVandaag, 14 maart 2023, 'Mbo-scholen helemaal klaar met stakingen in streekvervoer: 'Sommige klassen zitten maar halfvol'', https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mbo-scholen-helemaal-klaar-met-stakingen-in-streekvervoer-sommige-klassen-zitten-maar-halfvol/.