Het CDA en de ChristenUnie willen dat gemeenten meer bestuursrechtelijke mogelijkheden krijgen om financiering vanuit de Golfstaten aan banden te leggen. Het gaat daarbij om geld dat gebruikt wordt voor activiteiten die de vrijheid in ons land ondermijnen.

De coalitiepartijen pleiten voor een uitbreiding van de Wet Bibob, om het mogelijk te maken dat gemeenten vergunningen, ontheffingen en subsidies aan organisaties kunnen weigeren of zelfs intrekken. Het gaat dan om organisaties - bijvoorbeeld op religieuze grondslag – die gefinancierd worden uit onvrije landen. Dat zijn landen die geen vrijheid van godsdienst of vrijheid van meningsuiting hebben. Via die financiering exporteren ze hun onvrijheid naar ons land.

CDA Tweede Kamerlid Pieter Heerma: “Via de financiering van moskeeën kopen dat soort Golfstaten invloed bij religieuze organisaties. Zo kunnen ze hun radicale denkbeelden verspreiden en wordt tegelijkertijd integratie tegengewerkt. Het CDA wil daar vanaf. Gemeenten moeten daarom meer mogelijkheden krijgen in te kunnen grijpen.”