24 april 2020

Heerma: Bedachtzaamheid en uithoudingsvermogen van belang in versoepeling van coronamaatregelen

Deze week debatteerde de Tweede Kamer opnieuw over de Coronacrisis. Hoewel de aantallen op de Intensive Care afdelingen gelukkig dalen, zien we een groot verlangen in de economie en samenleving tot meer ademruimte. Fractievoorzitter Heerma sprak van een duivels dilemma. "Het virus is onder ons, en kan weer toeslaan. Net als in de bergsport, geldt dat in de afdaling meer ongelukken worden gemaakt, dan in de beklimming.’’

Begin deze week nam het kabinet het besluit om weer het basisonderwijs en de kinderopvang de ruimte te geven om weer te gaan opstarten, een goede eerste stap. Maar er leven ook veel vragen. Kunnen ouders uit hoog risicogroepen doorgaan met thuisonderwijs en is er echt voldoende testcapaciteit voor medewerkers in onderwijs en kinderopvang, of gaat bureaucratie opspelen? ‘’Eén juni ligt ongeveer net zover voor ons, als het stoppen met handen schudden achter ons ligt.’’

In het bijzonder sprak Heerma zijn zorgen uit over de onzekerheid onder MKB’ers. Veel van hen leven met de angst om failliet te gaan. Als uit de adviezen aan het kabinet blijkt dat zij voor de datum van 20 mei al op een veilige manier open kunnen, moeten zij hierover zo snel als mogelijk worden geïnformeerd.

Hoewel de aantallen op de Intensive Care-afdelingen gelukkig dalen, zien we een groot verlangen in de economie en samenleving tot meer ademruimte