Afgelopen woensdag heeft de Tweede Kamer wederom gedebatteerd over de ontwikkelingen en maatregelen rondom het coronavirus. Het Kabinet heeft deze week de strenge maatregelen verlengd naar eind april. ‘Dat is helaas noodzakelijk. Het vraagt van ons allemaal uithoudingsvermogen. We moeten het vol houden met elkaar,’ aldus CDA-Fractievoorzitter Pieter Heerma.

‘Het Coronavirus heeft onze samenleving twee verschillende gezichten gegeven. In de zorg worden overuren gemaakt. De druk is enorm. Terwijl onze maatschappij en economie tot stilstand gekomen zijn. Lege straten, gesloten rolluiken, mensen zitten thuis soms alleen en eenzaam. Dat is erg confronterend.’

Tijdens het debat heeft Heerma vooral zijn zorgen geuit over de IC-capaciteit, want de druk op de IC's blijft groot. Daarnaast heeft hij het belang van meer testen voor heel Nederland benadrukt. 'Alleen door meer te testen kunnen we het virus onder controle krijgen. En tot slot zullen we wereldwijd moeten samenwerken aan een vaccin. Het kabinet moet daar middelen voor beschikbaar stellen om hieraan bij te dragen'.

Bekijk hier een fragment van het debat.