01 december 2018

Vragen over verplaatsen strandpaviljoens Castricum

2018 november

De fractie van CDA-HHNK heeft tijdens de commissievergadering mondelinge vragen gesteld aan de portefeuillehouder over de brief van HHNK aan de strandpaviljoenhouders in Castricum, waarin wordt aangekondigd dat de ondernemers hun strandtent nog deze winter 20 meter richting vloedlijn moeten verplaatsen. Later zouden de paviljoens ook verder uit elkaar moeten komen te staan. Dit moet omdat de 4 permanente paviljoens door hun huidige locatie de duinaangroei belemmeren, iets wat het CDA ook erkent. Gemeente en HHNK leggen eerdere afspraken rond de verplaatsing echter opvallend anders uit en dat betreurt de CDA-fractie.

De CDA-fractie heeft op de eerste plaats om alle documenten gevraagd, zodat wij ook kunnen inzien wat er precies op papier staat over de afspraken. Verder hebben we aan de portefeuillehouder gevraagd wat de belemmeringen zijn om de strandpaviljoenhouders wat langer de tijd te geven om te verplaatsen, want deze winter verplaatsen is wel heel snel. Ook hebben we gevraagd of er mogelijkheden zijn om te voorkomen dat de paviljoens binnen 2-3 jaar tweemaal verplaatst moeten worden, vanwege de hoge kosten.
Portefeuillehouder Stam heeft zijn mening over de ontstane situatie gegeven, maar de CDA-fractie wacht met een definitief standpunt, tot we de documenten hebben kunnen bestuderen.
Ook de CDA-fractie in Provinciale Staten heeft inmiddels vragen over dit onderwerp gesteld aan GS, omdat die een rol spelen bij het Omgevingsplan van de Gemeente wat het verder Noord- en Zuidwaarts verplaatsen van de paviljoens mogelijk moet maken; zie: www.cda.nl/…/strandpaviljoens-twee-keer-verplaatsen-kan-da…/

Het CDA vindt uiteraard een goede kustlijnzorg van groot belang. Duinen moeten de zee buiten houden en ook natuur en beleving van de kust zijn belangrijk. Tegelijk wil het CDA niet ondernemers op teveel kosten jagen. Dat is duidelijk gemaakt met bijgaande foto uit de verkiezingscampagne van CDA-HHNK van bijna 4 jaar geleden.

Zie ook:https://nieuwsbladcastricum.nl/lokaal/hoogheemraadschap-en-gemeente-op-ramkoers-517185