27 oktober 2011

Een bredere oplossing AMV’s gewenst!

De rommelige aanpak door politiek  Den Haag in de kwestie Mauro moet voor het CDA een extra reden zijn om tot generiek beleid te komen ten aanzien van alleenstaande minderjarige vreemdelingen die in Nederland geworteld zijn. Dat stelt CDA Kleurrijk in reactie Tweede Kamerdiscussie van gisteren.

Waar asielwoordvoerder Raymond Knops zich van de zomer nog vierkant achter Mauro stelde en Minister Leers opriep om zijn discretionaire bevoegdheid te gebruiken, stelt Knops zich nu achter de beslissing om de Angolese jongen uit te zetten. CDA-Kleurrijk voorzitter Kaya Koçak: “Je kunt niet op het ene moment een verwachting opwekken en op het andere moment dit weer laten vallen. TK-fractie moet zich verantwoordelijk voelen voor het creëren van die verwachtingen.

Volgens CDA Kleurrijk is de rommelige behandeling van de kwestie Mauro door politiek Den Haag een reden te meer is om op korte termijn met een nieuw en humaan beleid te komen. Een ruime meerderheid van Nederlanders vindt dat jonge vluchtelingen die in de Nederlandse samenleving geworteld zijn in Nederland mogen blijven. Deze versoepeling van het beleid ten aanzien van AMV’s werd door Minister Leers in een uitzending van Buitenhof (16 oktober) wenselijk genoemd. Leers zei toen letterlijk: “Ik wil niet meer hebben dat een jongere na 18 wordt uitgezet, wanneer die als alleenstaande minderjarige al jarenlang in Nederland woonde.”

In de lijn met bovenstaande schaart CDA Kleurrijk zich achter de resolutie van CDA Drenthe, die zaterdag op het partijcongres behandeld zal worden. Deze resolutie stelt dat “In de lijn met de uitgangspunten van het CDA een humaan beleid wordt gevoerd ten aanzien van deze jonge alleenstaande minderjarige vreemdelingen.”

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Noot voor de redactie: voor meer informatie kunt u bellen met Kaya Koçak 06-51823526

* In een radio-uitzending van 28 juni zei Raymond Knops: “Het is onmenselijk om iemand die zo lang in Nederland is, zich geworteld heeft, uit te zetten”, en “in dit geval is er om humanitaire redenen voor de minister een grond om gebruik te maken van zijn discretionaire bevoegdheid.”

* Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat 66% van de 1200 ondervraagden vindt dat Mauro in Nederland mag blijven.