03 februari 2021

Zoomsessie met Martijn van Helvert over de samenwerking Nederland-Suriname (Deel 2)

Gisteren hebben wij een digitale Zoomsessie gehad met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert. Het thema was ‘de internationale samenwerking tussen Suriname en Nederland’ (deel 2). We hebben ingezoomd op de laatste stand van zaken en acties die nog openstonden uit deel 1.

Economie en Financiën

De focus ligt op het herstelproces van de samenwerking tussen Nederland en Suriname. Tegelijkertijd beseffen we dat dit proces meer tijd zal kosten, mede ook om de zorgvuldigheid en de hervormingen die nodig zijn om de economie te versterken, zorg te dragen voor een aantrekkelijk investeringsklimaat. Nederland heeft in ieder geval aangeboden om hulp en ondersteuning te bieden.

Ook moet gekeken worden op welke manier de Surinaamse diaspora in Nederland kan bijdragen. Met als doel dat de diaspora daar haar betrokkenheid kan vergroten middels samenwerking of kapitaal. Goed bestuur, een kleinere overheid, corruptiebestrijding en diversificatie van de economie vormen belangrijke pijlers van het Surinaamse regeerakkoord. Voor Nederland moet de focus liggen op de economische relatie en het kennis delen rondom infrastructuur, waterhuishouding, veeteelt en duurzame landbouw.

Visum

De wens voor EU-visumliberalisering is nog in ontwikkeling. Om hiervoor in aanmerking te komen zal Suriname aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Daarna kan de EU een besluit hierin nemen.

Onderwijs en Cultuur

Onderwijs in het koloniaal verleden is belangrijk om het verleden te begrijpen. Om het gesprek over de geschiedenis aan te gaan is kennis en begrip nodig van beide kanten. Dit kan via het onderwijs en via culturele samenwerking. In ons verkiezingsprogramma hebben we bijvoorbeeld opgenomen: “Wat ons bindt willen wij laten zien in een nieuw nationaal historisch museum over de geschiedenis van Nederland. Juist in tijden van polarisatie kan dit bijdragen aan verbinding en saamhorigheid en het gevoel één gemeenschap te zijn”.

Commissievergadering Tweede Kamer

Laatst is een commissievergadering geweest over het vrijgeven van archieven over de Nederlandse betrokkenheid bij Suriname in de jaren tachtig. Er zijn onbeantwoorde vragen hierover en mogelijk kunnen deze antwoorden gevonden worden in een aantal documenten uit die periode die geheim zijn verklaard. Motie is aangenomen om de archieven vrij te geven voor onderzoek met waarborging van de privacy. Een andere motie ging over erkenning van foutief handelen jegens Anton de Kom. Met zijn strijd tegen onrecht en kolonialisme, als auteur en als verzetsstrijder in de Tweede Wereldoorlog heeft Anton de Kom grote betekenis gehad voor de Nederlandse samenleving. Met de toewijzing van het Verzetsherdenkingskruis in 1982 en met de opname van De Kom in de herijkte canon van de Nederlandse geschiedenis in 2020 is een stap gezet naar de erkenning die het verdient. Motie is aangenomen om met een ruiterlijk gebaar te komen waarin het foutieve handelen wordt erkend.

Conclusie

We hebben afgesproken om in april deel 3 van de zoomsessie te plannen, even afhankelijk van de aanstaande verkiezingen. We zullen dan ingaan op de duurzaamheid, klimaatagenda, diaspora, onderwijs en pensioenen.