20 januari 2012

Diversiteit en de uitgangspunten van het CDA

Diversiteit zit verankerd in de basisprincipes van het CDA. Hieronder vindt u een  puntsgewijs overzicht van de manier waarop.

1. Het CDA is een volkspartij op religieuze grondslag. Het program van Uitgangspunten zegt dat het Christen Democratisch Appèl zich zonder onderscheid richt tot de hele bevolking en dat de partij zich bij haar politieke handelen laat leiden door Bijbelse inspiratie.

Een volkspartij die aldus mensen wil verbinden, dient diversiteit te weerspiegelen: a. in de manier waarop zij georganiseerd is. b. in de manier waarop zij mensen aanspreekt. c. in haar standpunten en d. in haar daden.

Diversiteit is de raison d’être van het Christen Democratisch Appèl dat op 11 oktober 1980 ontstond uit een fusie van KVP (Katholieke Volkspartij), ARP (Anti Revolutionaire Partij) en CHU (Christen Historische Unie). Als gevolg van een uniek proces in de Nederlandse politieke verhoudingen verenigde het de politieke vertegenwoordiging van diverse geloofsgroepen en culturen tot één partij met een nieuwe identiteit: open en geïnspireerd.
  Etnische diversiteit is één van de nieuwe vectoren van diversiteit. Een vergroting van de etnische diversiteit van het CDA versterkt daarom de identiteit van het CDA zoals neergelegd in het Program van Uitgangspunten en is wenselijk en mogelijk. Hoe diverser het CDA is, hoe meer zij beantwoordt aan haar roeping politiek te bedrijven vanuit de oproep van het Evangelie.

Het is een misverstand dat het Christelijke vertrekpunt zou inhouden dat het appèl – de oproep van het CDA – zich niet tot iedereen zou richten. Het CDA is juist géén belangengroep die slechts voor één bepaald soort mensen op komt. De naam Christen Democratisch Appèl dient daarom beter uitgelegd te worden. Het Appèl gaat uit van waarden, van het Program van Uitgangspunten.

De boodschap van het CDA dient geactualiseerd te worden en moet een bredere, meer diverse groep mensen aan gaan spreken. Nu is de CDA-boodschap vaak weinig uitnodigend naar andere etnische groepen. Etnisch divers zijn is moeilijk voor een partij die er enkele onvriendelijke standpunten op na houdt tegenover migranten en allochtonen. Deze standpunten dienen dan ook dringend getoetst te worden aan de missie van het CDA om een volkspartij te zijn die zich wil laten inspireren door het Evangelie. Als een Volkspartij die diversiteit bepleit moet het CDA meer moeite doen om ook meer mensen van andere etnische groepen direct aan te spreken.

Het gebrek aan etnische diversiteit is een factor die ervoor zorgt dat de electorale en politieke rol van het CDA in de grote Nederlandse steden vrij marginaal is geworden. Het is daarom vooral in de grote steden dat een diversiteitagenda van het CDA dient worden uitgevoerd. Het huidige partijkader vertegenwoordigt bij lange na niet meer de bevolking van de grote steden.

Veel particuliere bedrijven hebben goed begrepen dat etnische diversiteit noodzakelijk is voor succes in een globaliserende wereld. Zij hebben doelbewust gewerkt aan diversiteit in hun organisatie. Van hun diversiteitagenda kan en moet het CDA als een van de drijvende politieke krachten in de Nederlandse samenleving leren. Belangrijk onderdeel hiervan is ook het krachtig bestrijden van discriminatie. Het CDA moet hierin het voortouw nemen.

Het is op grond van het voorgaande van groot belang een concrete diversiteitagenda op te stellen voor het CDA gericht op een verbetering a. in de manier waarop de partij georganiseerd is b. in de manier waarop het CDA mensen aanspreekt en c. in de CDA standpunten en programma’s die gerelateerd zijn aan etnische diversiteit en d. in de daden van het CDA.