06 maart 2019

CDA waterschapskandidaten bijgepraat over Avebe.

De strategie van Avebe is gericht op het produceren en verkopen van gezonde voedingsmiddelen, op een duurzame manier. Dat betekent ook veel aandacht voor het gebruik van water. De CDA waterschapskandidaten waren vooral geïnteresseerd in het laatste. Daarom werden zij afgelopen maandag bijgepraat over de ontwikkelingen bij Avebe en de rol die het water daarin speelt.

Van aardappelzetmeel naar aardappeleiwit

De waterschapskandidaten van de CDA fractie Hunze en Aa’s hadden ook het CDA Kamerlid Jaco Geurts uitgenodigd om bijgepraat te worden over de veranderingen bij Avebe. Dat Avebe de laatste jaren is veranderd werd wel duidelijk in de uiteenzetting van Johan Russchen, directeur Public Affairs bij Avebe. Veel mensen denken nog aan Avebe alleen als de leverancier en producent van aardappelzetmeel. Maar de nadruk komt meer te liggen op hoogwaardig aardappeleiwit. En daarmee levert Avebe een belangrijke bijdrage aan het voeden van de 10 miljard toekomstige wereldbewoners.

Circulaire economie en precisie landbouw

Een andere belangrijke ontwikkeling binnen Avebe is de circulaire economie. Dat betekent onder andere alles in het werk zetten om restproducten uit het restwater te halen en te hergebruiken. Een proces waarin goed wordt samengewerkt met het waterschap Hunze en Aa’s. Bovendien zou Avebe graag zien dat de uiteindelijke reststoffen worden aangemerkt als “minerale meststoffen.” Een boodschap die aan het Kamerlid Geurts werd meegegeven. Maar circulaire economie betekent voor Avebe ook te zorgen voor een kwalitatief hoogwaardige grondstof die tot stand komt op een duurzame en transparante manier bijvoorbeeld met behulp van rassenveredeling en precisie landbouw. Dus minder gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, nieuwe, resistente aardappelrassen en gericht watergebruik.

Regionaal belang

CDA lijsttrekker Hilbrand Sinnema concludeerde “voortaan moeten we spreken over Avebe als de leverancier van hoogwaardig aardappeleiwit en als zetmeel producent.” Het regionale belang van Avebe wat betreft arbeidsplaatsen en toeleveringsbedrijven maakte de CDA waterschapskandidaten duidelijk dat een goede samenwerking tussen het waterschap en Avebe vooral winnaars zal opleveren.