Vanaf de corona uitbraak zijn er ongekend grote, maar noodzakelijke, steunpakketten voor kleine en grote bedrijven. De voordelen van die pakketten zijn snelheid en uitvoerbaarheid. Hiermee konden in korte tijd heel veel bedrijven worden geholpen. Toch krijg ik dagelijks verhalen te horen van ondernemers die tussen wal en schip vallen. Als je mij vraagt of deze ondernemers daarom dan automatisch geen recht hebben op steun? Dan is dat antwoord niet zwart/wit! Waarom? Omdat sommige situaties om maatwerk vragen.

Aandacht voor menselijke maat is belangrijk.

Aandacht voor menselijke maat is belangrijk. Grote instanties werken steeds vaker op basis van geautomatiseerde processen. Die processen zijn vaak goed doordacht en in de meeste gevallen uitstekend inzetbaar. Maar het gaat om de uitzonderingen op de regel. De systemen bieden namelijk geen maatwerk. En daar moeten we niet in doorslaan. We moeten ruimte houden voor de menselijke maat.

De steunpakketten voor ondernemers vind ik hier een belangrijk voorbeeld van. Deze week sprak ik horecaondernemer Guus. Samen met zijn vrouw en vier kinderen wilde hij zijn droom gaan verwezenlijken. Na jaren lang sparen was het zo ver. Het gezin kon de deuren openen. Niet veel later brak het coronavirus uit. De zomer verliep nog goed, maar sinds het najaar ging het mis. Het gezin heeft personeel moeten ontslaan en hun huis moeten verkopen, maar het is niet genoeg.

Gelukkig ontvangt het gezin vanaf 2021 wel steun, speciaal opgericht voor de starter. Daar heeft het CDA ook aandacht voor gevraagd. Daarnaast vraagt het CDA de regering een oplossing te creëren voor schrijnende gevallen die tussen wal en schip vallen. Voor de schrijnende gevallen moeten op individuele basis aandacht zijn. Ook is er deze week een noodlijn voor MKB’ers geopend. Een goed begin van wat ik bedoel met de menselijke maat. Via de noodlijn kunnen ondernemers met mensen hun persoonlijke situatie bespreken.

Iemand die verder kijkt dan de harde data en een scherm. Iemand die meedenkt.

In dit geval geldt de menselijke maat specifiek voor onze steunmaatregelen. Maar zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen van processen die goed te automatiseren zijn, maar tegelijkertijd ook om maatwerk vragen. Iemand die verder kijkt dan de harde data en een scherm. Iemand die meedenkt. We moeten stevig in blijven zetten op het door ontwikkelen van onze digitale samenleving. Maar we moeten bij elke ontwikkeling de vraag in ons achterhoofd houden: Voldoen we nog aan de menselijke maat?