Het CDA wil dat de regering nog dit jaar met plannen komt om de mobiele bereikbaarheid te verbeteren op plaatsen waar nu geen bereik is. Dat stelde CDA-Kamerlid Inge van Dijk deze week voor tijdens een debat over telecommunicatie in de Tweede Kamer. Ze noemt het ‘onacceptabel’ dat er nog steeds regio’s in Nederland zijn waar mensen geen hulpdiensten kunnen bellen.

Het Kamerlid verzamelde de afgelopen week klachten van inwoners die hiermee te maken hebben. Dat deed zij via een oproep op social media. Volgens Van Dijk moet het probleem niet onderschat worden: “Uit heel Nederland hebben mensen zich bij mij gemeld. Het is een groot risico voor de veiligheid wanneer iemand geen 112 kan bellen als dat nodig is. Daar mogen we ons niet bij neerleggen.”

In het voorstel van het CDA worden zo’n twintig plaatsnamen genoemd waarvan bekend is gemaakt dat mensen geen of slecht mobiel bereik hebben. Van Dijk denkt niet dat het daarbij blijft, en roept inwoners van andere plaatsen op om zich te melden indien zij zich in de zorgen herkennen. Volgende week dinsdag stemt de Tweede Kamer over het voorstel.

Motie

Dit is de volledige tekst van de motie:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat er in Nederland nog veel plaatsen zijn waar de mobiele bereikbaarheid onvoldoende is, zogenaamde ‘witte gebieden’;

constaterende dat o.a. in delen van Cranendonck, Baarle-Nassau, Gemert-Bakel, Ekehaar, Hasselt, Kamperzeedijk, Beekdaelen, Bergen, Zwolle (Groenlo), Babberich, Haarlo, IJzevoorde, Mariënvelde, Opijnen, Vorstenbosch/Nistelrode, Loosbroeck, Kats, Kamperland, Wissenkerke, Geijsteren, Termunten, Termunterzijl, Petten en Vilsteren de mobiele bereikbaarheid zo slecht is dat alarmnummer 112 niet kan worden gebeld;

overwegende dat het niet kunnen bellen van 112 een groot potentieel risico is voor de veiligheid van inwoners;

overwegende dat al veel onderzoek is gedaan naar de oorzaken van het niet kunnen bellen van 112;

verzoekt de regering vóór 1 januari 2022 met voorstellen te komen om de ‘witte gebieden’ in Nederland te ontsluiten, zodat voldaan kan worden aan de ondergrens van mobiele bereikbaarheid, namelijk 112 kunnen bellen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Inge van Dijk