Schriftelijke vragen van de leden Inge van Dijk en Slootweg (beiden CDA) aan de minister van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris Toeslagen en Douane n.a.v. het bericht ‘Havens in Noord-Nederland moeten 'beducht zijn' voor snellere toename drugscriminelen, als Rotterdam overstapt op zwaardere controles’.

Vraag 1:
Bent u bekend met het bericht ‘Havens in Noord-Nederland moeten 'beducht zijn' voor snellere toename drugscriminelen, als Rotterdam overstapt op zwaardere controles’? (1)

Vraag 2:
Herkent u het oordeel van het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap dat de controle in havens in Noord-Nederland redelijk gering, zo niet ondermaats is en dat Politie en handhavingsorganisaties als Douane en Marechaussee weinig zicht hebben op georganiseerde misdaad op locaties aan zee aldaar? Zo ja, wat is hiervan de reden en zo nee, waarom niet?

Vraag 3:
a) Zijn er cijfers beschikbaar over de aantallen onderschepte drugs bij de havens in Noord-Nederland?
b) Kunt u aangeven of de georganiseerde (drugs)criminaliteit in en rondom deze havens toeneemt?

Vraag 4:
a) In hoeverre bestaat het risico dat (drugs)criminaliteit zich verplaatst naar andere havens (waaronder die in Noord-Nederland) als controles in de havens van Rotterdam en Antwerpen worden opgevoerd?
b) Welke stappen kunt u nemen om dit te voorkomen?
c) Zijn Politie en handhavingsorganisaties als Douane en Marechaussee voldoende in staat om hierop te anticiperen?

Vraag 5:
Acht u het wenselijk dat, buiten de havens van Rotterdam en Antwerpen, er ook bij andere havens in Nederland (waaronder die in Noord-Nederland) een 100%-controle komt op bepaalde categorieën producten uit risicolanden om zo het gevaar dat hoofdofficier Greive in het artikel benoemt in te perken?

Vraag 6:
Is inmiddels bekend hoe de 24 miljoen euro die eind vorig jaar door de vorige minister van Justitie en Veiligheid beschikbaar is gesteld ter voorkoming van misbruik van infrastructuur door criminelen voor drugshandel, besteed gaat worden? Zo ja, zullen deze middelen ook worden ingezet voor een betere controle en handhaving bij de havens in Noord-Nederland en zo ja, waarvoor zullen deze concreet worden ingezet bij die locaties?

(1) https://dvhn.nl/groningen/Havens-in-Noord-Nederland-moeten-beducht-zijn-voor-snellere-toename-drugscriminelen-als-Rotterdam-overstapt-op-zwaardere-controles-27663505.html