Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de minister van Financiën over het bericht ‘Financiën moet snel duidelijkheid geven over regels UBO’.

1. Bent u bekend met bericht ‘Financiën moet snel duidelijkheid geven over regels UBO’? (1)
  2. Klopt het dat de KVK aankijkt tegen een stuwmeer van aanmeldingen en dat er te weinig capaciteit is om de achterstanden op korte termijn in te lopen? Is hier vooraf voldoende op ingespeeld, aangezien de ervaring leert dat voldoen aan een dergelijke regel uitgesteld wordt tot een laatste moment door inwoners of bedrijven?
  3. Wanneer verwacht u dat de achterstanden ingelopen zijn? Welke mogelijkheden ziet u om dit proces te versnellen?
  4. Hoe is het volgens u mogelijk dat er in deze fase nog strijd is over de juiste toepassing van de regels die voortvloeien uit het UBO-register? Is de Verenigde Betaalinstellingen Nederland (VBIN) niet vooraf betrokken?
  5. Kunt u definitieve duidelijkheid bieden over de vraag of inschrijving in het UBO-register alleen een extra controlemiddel voor financiële instellingen is of een dwingende regel om toegang tot financiering of het betalingsverkeer te verkrijgen?
  6. Mogen ondernemingen en vrijwilligersorganisaties uitgesloten worden van een betaalrekening op basis van het ontbreken van een UBO-inschrijving?
  7. Zijn de regels voor de financiële sector om te controleren of (potentiële) klanten bonafide zijn niet al voldoende?
  8. Welke stappen neemt u om duidelijkheid te bieden aan de sector en aan ondernemingen en andere entiteiten, zodat iedereen weet wat de regels zijn, hoe deze moeten worden toegepast en wat de consequenties zijn van het niet voldoen aan de regels?

(1) Financieel Dagblad, https://fd.nl/opinie/1444410/financien-moet-snel-duidelijkheid-geven-over-regels-ubo, 4 juli 2022.