Vrijwilligers in de sport worden steeds vaker geconfronteerd met extra taken die weliswaar horen bij het draaiende houden van verenigingen, maar waarvoor mensen geen vrijwilliger zijn geworden. Daarom heeft CDA-woordvoerder Sport Inge van Dijk via een motie de regering gevraagd om met een concreet voorstel te komen hoe vrijwilligers in de sport ‘ontzorgd’ kunnen worden, door de inzet van professionals en het organiseren van actieve verbindingen met professionele sportbedrijven. Ze diende de motie in tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van VWS.

Van Dijk: “Ik gun het deze vrijwilligers met hart voor hun vereniging dat ze zich weer bezig kunnen houden met de reden waarom ze ooit vrijwilliger zijn geworden. Graag zien we volgend jaar een concreet voorstel van de minister hoe dit vormgegeven zou kunnen worden. Daarbij zouden we ook graag een rol zien voor de professionele sportbedrijven omdat de kracht van samenwerken sport wellicht lokaal naar een nog hoger niveau kan tillen.”

Achterstallig onderhoud
Nederland heeft een sportinfrastructuur die waardevol is en die we in stand willen houden. Toch worstelen gemeenten al jaren met hun financiën; het onderhouden van bijvoorbeeld zwembaden en sporthallen kost jaarlijks structureel veel geld. Van Dijk wees erop dat er een risico is ontstaan met betrekking tot achterstallig onderhoud die komende jaren door gemeenten niet eenvoudig in te lopen is. Integraal inzicht hierover ontbreekt. Daarom diende ze een motie in waarin ze de regering verzoekt om reeds aanwezige rapportages zoals “Sportaccomodaties in Nederland” uit te breiden met de stand van onderhoud van deze locaties.

Signi zoekhonden
Tijdens haar inbreng vroeg ze ook aandacht voor Signi zoekhonden. Deze organisatie heeft als doel het opsporen van vermiste mensen met behulp van zoekhonden, in combinatie met een gedreven en kundig team van vrijwillige sportduikers. Het werk van deze vrijwilligers wordt echter bemoeilijkt doordat de staatssecretaris van SZW vindt dat vrijwillige sportduikers onder de arbeidswet vallen. Hiermee wordt dit soort inzet onnodig kostbaar en daarmee onuitvoerbaar. Het CDA vindt dat dergelijke vrijwillige inzet aangemoedigd moet worden en dus niet moet worden gehinderd door onnodige regels en bijbehorende boetes.  Vandaar dat Van Dijk via een derde motie de regering verzocht om met een voorstel te komen waardoor de vrijwillige inzet van sportduikers voor burgerinitiatieven niet onder duikarbeid valt, zolang de duiken binnen de grenzen van het sportduiken gedaan worden.

Thialf
Met een aantal andere partijen samen diende Van Dijk ook nog een motie in over het Thialf-stadion. Thialf is van groot belang voor onze Nederlandse schaatsers richting de Olympische Spelen, maar het stadion kan de kwaliteit van de ijsvloer de komende periode niet garanderen.

In de motie wordt de regering opgeroepen ‘om schaatstempel Thialf deze winter te ondersteunen bij de eventuele noodzakelijke vervanging van essentiële onderdelen om de kwaliteit van de ijsvloer op peil te houden om zo de voorbereiding van de Nederlandse schaatsers niet in gevaar te brengen richting de Olympische Spelen’. Ook wordt de regering verzocht om met Thialf en alle betrokkenen de structurele problemen in beeld te brengen en een concreet plan van aanpak daarvoor aan de Kamer te overleggen voorafgaand aan het eerstvolgende commissiedebat over sport.

Lees hier de hele inbreng.