De zorg beschikbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden, ook in de regio en ook voor volgende generaties. Dat is Joba’s leidraad. Daarom presenteerde zij in januari 2019 de initiatiefnota Zorg in de regio. In debatten en werkbezoeken door het hele land van Stadskanaal tot Sluis en van Alkmaar tot Winterswijk en Maastricht vraagt zij aandacht voor de bereikbaarheid van zorg. Sinds januari 2022 zijn zorgaanbieders verplicht om bij wijzigingen in de acute zorg vooraf gemeentebestuur en inwoners te betrekken
In februari 2021 heeft zij de initiatiefnota Naar minder ziekte en betere zorg: Ontzorg de zorg voor behoud van solidariteit gepubliceerd over het betaalbaar houden van de zorg.
Om de zorg toekomstbestendig te maken moet er niet alleen meer worden samengewerkt. Er moet ook anders gewerkt worden door beter en meer gebruik van innovaties en eHealth. Daarnaast moet gekeken worden naar de effectiviteit van sommige behandelingen. En de administratielast voor zorgaanbieders moet worden gehalveerd; nu besteden veel zorgverleners bijna 40% van de tijd aan administratie. In juli 2021 publiceerde zij een initiatiefnota over mondzorg.

Ten slotte: voor de productie van medicijnen en medische hulpmiddelen is Nederland/Europa veel te afhankelijk geworden van andere werelddelen zoals Azië. Mede dankzij Joba’s inzet wordt dit nu binnen de EU opgepakt.

In haar maidenspeech pleitte zij voor een betere bescherming van de vitale sectoren zoals waterkeringen, de haven van Rotterdam, Schiphol, bruggen en tunnels, drinkwatervoorziening, digitale overheid, landbouwgronden, ziekenhuizen, het energienetwerk, 5G-telecomnetwerk etc.

Portefeuilles

• VWS Cure (medische zorg, GGZ, corona)​​​​​​
  • Koninkrijksrelaties

Updates coronavirus