Joba (1958) is sinds haar 18e jaar lid van het CDA en zit sinds 23 maart 2017 in de Tweede Kamer. Ze is woordvoerder voor: medische zorg, GGZ, gehandicaptenbeleid, post, telecom, vitale sectoren.

De zorg moet beschikbaar, betaalbaar en bereikbaar zijn, ook in de regio. Daartoe heeft Joba in januari 2019 haar initiatiefnota Zorg in de regio gepresenteerd (zie filmpje hiernaast). In debatten en werkbezoeken door het hele land van Stadskanaal tot Sluis en van Alkmaar tot Winterswijk vraagt ze aandacht  voor de bereikbaarheid van zorg.

In haar maidenspeech (zie filmpje hiernaast) heeft Joba al gepleit voor een betere bescherming van de vitale sectoren: waterkeringen, de haven van Rotterdam, Schiphol, bruggen en tunnels, drinkwatervoorziening, digitale overheid, landbouwgronden,  ziekenhuizen, het energienetwerk etc. dienen extra beschermd te worden. Ook het nieuwe 5G netwerk is een vitale sector waaraan ze strenge eisen wil stellen aan de beheerders en hun leveranciers.
Ze heeft in diverse steden gewoond maar sinds haar huwelijk met Hans in 1996 woont ze in Goes (Zeeland).

Voor haar werk in de Tweede Kamer, was Joba werkzaam in het bedrijfsleven. Ze heeft gewerkt bij zowel het grootbedrijf (Unilever) als het MKB, altijd in functies op gebied van HR en arbeidsverhoudingen. Van oktober 2008 tot aan haar beëdiging als kamerlid in maart 2017 was ze directeur sociale zaken & ledenservice bij Bouwend Nederland. Joba heeft haar gymnasium-B diploma behaald in Utrecht, het HBO-diploma facility management in Deventer en daarna heeft ze haar doctoraal internationale economie gedaan in Tilburg.

In haar studietijd was Joba zeer actief in het CDJA. In het laatste jaar van haar studie heeft ze gewerkt bij het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA. Van 1996-2000 was ze secretaris van het CDA in Goes. Ze was lid van het Strategisch Beraad 2011-2012 en was vanaf 2014 tot haar beëdiging voorzitter van de visiegroep Werk & Economie van het CDA.

Bezoek aan ZorgSaam Terneuzen

Een dagje mee op de ambulance in Den Haag