Tijdens het coronadebat op 16 februari heeft CDA-Kamerlid Joba van den Berg haar blijdschap uitgesproken over het feit dat we in deze nieuwe fase grote stappen zetten richting het openen van de samenleving.

Ze maakte een compliment aan de stille meerderheid. Mensen die verantwoordelijkheid hebben genomen. Bijvoorbeeld door een mondkapje te dragen waar dat wordt gevraagd, door te boosteren, door zelftesten of op een andere manier rekening hebben gehouden met elkaar: “Ondernemers, zorgmedewerkers en hulpdiensten. Zij hebben geholpen. Mensen die een stapje terug hebben gedaan op de meest moeilijke momenten: een begrafenis in kleine kring. Jongeren die opa en oma hebben ontzien. Daarom voorzitter: een groot compliment voor de stille meerderheid.” Bekijk het filmpje over dit fragment tijdens het debat hier.

Verder gaat de minister van Justitie en Veiligheid op het verzoek van het CDA in gesprek met burgemeesters om carnaval goed te laten verlopen. Ook komt er een gesprek met NS en andere OV-aanbieders over mondkapjes in het openbaar vervoer. “Straks ontstaat de situatie dat ook op perrons en winkels op een station een mondkapje gedragen moet worden, terwijl dat elders in de buitenlucht en in winkels niet hoeft. Dat wringt”, aldus Van den Berg.