Het CDA wil dat de minister voor Medische Zorg (VVD) ook in kan grijpen bij ziekenhuizen als de leefbaarheid van de regio in het geding is. CDA Tweede Kamerlid Joba van den Berg: “De minister kan wel ingrijpen als de kosten uit de hand lopen, maar niet als de leefbaarheid in de regio in het geding is, of de diversiteit in het zorgaanbod niet in orde is. Dat vinden wij onacceptabel. Want in de regio is goede zorg net zo belangrijk als in de stad.”

Op dit moment hebben de onlangs aangescherpte kwaliteitsstandaarden grote impact op kleinere (streek)ziekenhuizen, en daarmee op de leefbaarheid in de regio. Het zou tot gevolg kunnen hebben dat een ziekenhuis de afdeling spoedeisende hulp moet sluiten. Daarom wil het CDA dat naast een budgetimpactanalyse ook een maatschappelijke kosten/baten analyse moet worden gemaakt. Dat betekent dat de gevolgen voor de leefbaarheid in de regio onderdeel worden van de toetsing van de nieuwe kwaliteitsstandaarden. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk spoedeisende hulp in de regio’s open te houden.

“Een streekziekenhuis moet goed bereikbaar, dichtbij en vertrouwd zijn voor de mensen in de regio, dat is van essentieel belang. Die bereikbaarheid is ook een onderdeel van de kwaliteit van de zorg. En zeker ook voor de leefbaarheid van de regio is het voortbestaan van een streekziekenhuis noodzakelijk,” aldus Van den Berg.

In het AD van vandaag staat hier ook een artikel over. Klik hier om het artikel te lezen.