Het CDA heeft een debat aangevraagd over de gevolgen van aanscherping medische richtlijnen voor de kleinere regionale ziekenhuizen. Deze dreigen in de problemen te komen door o.a. de scherpere richtlijnen voor de afdelingen intensive care en spoedeisende zorg. Volgens deze richtlijnen dient in elk ziekenhuis zeven dagen per week een IC-arts aanwezig te zijn, die exclusief beschikbaar is voor de IC. Deze richtlijnen zijn bedoeld om de kwaliteit te verhogen, maar voor de kleinere ziekenhuizen brengen ze veel extra kosten met zich mee. Zij zijn bang dat ze hun afdelingen spoedeisende hulp en intensive care op den duur moeten sluiten.

Het CDA vindt het heel belangrijk dat streekziekenhuizen behouden blijven. Dat staat ook in haar verkiezingsprogramma. Goede zorg in de regio is immers net zo belangrijk als in de stad. Zorgwoordvoerder Joba van den Berg: “Zorg moet naast beschikbaar en betaalbaar ook bereikbaar zijn. Sluiting van een Spoedeisende Hulppost kan er toe leiden dat mensen die acute zorg nodig hebben, veel verder moeten reizen om bij een ziekenhuis geholpen te kunnen worden. Als de nieuwe regels dergelijke gevolgen kunnen hebben, dan vinden wij dat er nog eens goed naar die richtlijnen moet worden gekeken.”