De EU-lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement hebben een (voorlopig politiek) akkoord bereikt over nieuwe telecomregels. Drie belangrijke Nederlandse wensen zijn daarin opgenomen. Zo worden extra kosten voor bellen naar andere EU-landen beperkt, door instelling van een maximum tarief. Ook wordt het mogelijk om meerdere vaste telecomnetwerken open te stellen voor andere aanbieders. Verder worden er voorbereidingen getroffen om Europa klaar te maken voor de introductie van 5G-technologie voor mobiele communicatie.

Maximumtarieven vastgesteld
Bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land mag niet meer dan 19 eurocent per minuut kosten, een sms niet meer dan 6 cent. De maximumtarieven moeten gaan gelden voor alle buitenlandse gesprekken en sms'jes binnen de 28 lidstaten.

Meer concurrentie, meer keus voor consumenten

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat): “De nieuwe Europese afspraken stimuleren investeringen in nieuwe technologie als 5G, zorgen voor meer concurrentie en zijn goed voor de Nederlandse consument. Zo gaan Nederlanders profiteren van het feit dat de kosten voor bellen naar een ander EU-land door maximum tarieven worden beperkt. Een mooie vervolgstap, nadat in 2017 al de hoge roaming-tarieven voor datagebruik en mobiel bellen in de EU zijn afgeschaft. Ook hebben consumenten straks meer te kiezen, omdat onze vaste netwerken voor andere aanbieders kunnen worden opengesteld. ”

Vanuit Brussel reageert CDA Europarlementariër Lambert van Nistelrooij zeer tevreden. ,,Alleen de roamingtarieven schrappen was half werk geweest. Voor bellers in Nederland zijn deze maximumtarieven een flinke verbetering.''

Ook CDA-Kamerlid Joba van den Berg reageert opgetogen: “Bellen vanuit een EU-land naar het thuisfront werd goedkoper, maar vanuit het thuisfront naar een ander EU-land juist duurder. Een goede zaak dat juist dit laatste nu aan banden wordt gelegd met dit akkoord.”

Meer aanbieders per netwerk

Niet iedere aanbieder kan een eigen kabel-, koper- of glasvezelnetwerk aanleggen naar een woning of bedrijf. Voor de onderlinge concurrentie tussen telecomdiensten is het daarom belangrijk dat meerdere aanbieders toegang tot een netwerk krijgen. Dat bevordert ook de keuzemogelijkheden voor consumenten en bedrijven. Er komen verder extra mogelijkheden om per land een nationale toezichthouder aan te stellen, die deze toegang kan garanderen. Dat was een belangrijke  wens van Nederland.

112-waarschuwingssysteem voor hele EU
In het akkoord is bovendien afgesproken dat in de gehele EU een 112-waarschuwingssysteem komt bij calamiteiten. Nederland heeft dit als enige lidstaat al operationeel onder de naam NL-Alert.