Het kabinet zal dit jaar een besluit moeten nemen over de toekomst van de 3,5 GHz-band. De Kamer heeft dinsdag een motie van het CDA met deze strekking aangenomen.

De 3,5 GHz-band wordt als de belangrijkste frequentieband gezien om 5G uit te kunnen rollen. Deze frequentie is namelijk door de Internationale Telecommunicatie Unie (ITU) en de Europese Commissie aangewezen als de primaire band voor 5G. Het probleem is echter dat deze band tot 2023 niet boven de lijn Amsterdam – Zwolle beschikbaar is vanwege gebruik van deze band door de inlichtingendiensten in Burum. Deze band wordt hierbij gebruikt voor het vergaren van inlichtingen in het kader van de nationale veiligheid.

De Kamer heeft nu besloten dat er dit jaar een besluit door het kabinet moet worden genomen over de toekomst van de 3,5 GHz-band, zodat duidelijk wordt welke frequenties voor de uitrol van 5G in Nederland beschikbaar zijn.. Eerder had staatssecretaris Keijzer (EZK) al aangegeven in de zomer te komen met oplossingsmogelijkheden. CDA Kamerlid van den Berg: “5G is van cruciaal belang voor innovatieve oplossingen van de toekomst zoals zelfrijdende auto’s. Om bij de koplopers van Europa te blijven behoren is het van belang dat de frequenties voor 5G tijdig beschikbaar worden gesteld in Nederland. Uiteraard op zo’n manier dat ook onze veiligheid wordt geborgd. “