“Je moet altijd je uiterste best doen om de taak die je hebt gekregen op de plek waar jij bent goed uit voeren en naar eer & geweten. Daaraan houd ik me altijd vast in moeilijke situaties en bij gevoelens van machteloosheid.”

Deze week heeft Joba van den Berg de Preek van de leek gehouden in de Geerteskerk (PKN) in Kloetinge. Het thema van haar preek was: Samen kom je verder. Daarbij verbond zij haar persoonlijke ervaringen met kerk en geloof met haar dagelijkse werk als Tweede Kamerlid voor het CDA. “Een mens wordt pas echt mens in relatie met en tot anderen. Als iedereen zijn eigen ding doet, komt er geen verbinding, geen samenhang en vliegt het alle kanten op. Dan geldt het recht van de sterkste, het gelijk van de rijkste en de mening van de hardste schreeuwer. Dan leven we alleen of in afgescheiden groepen. Dan is er geen samen-leving. Om een samen-leving te realiseren moet je ook samenwerken met mensen die je niet aardig vindt of die ideologisch ver van je afstaan. Want alleen ga je (soms) sneller, maar samen kom je verder!”

Klik op de bijlage om de hele Preek van de leek na te lezen.