Schriftelijke vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over commerciële huisartsenpraktijken.

1. Kent u de berichten 'Meer klachten over commerciële huisartsenpraktijken: IGJ doet onderzoek' (1) en 'Meer huisartsenpraktijken in commerciële handen: toenemend aantal klachten bij inspectie' (2)?
  2. Kent u de met grote meerderheid aangenomen motie van SP en CDA over kwalijke praktijken van commerciële overnames van huisartsenpraktijken, waardoor jonge huisartsen geen mogelijkheid hebben praktijkhouder te worden (3)? Zo ja, wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de uitvoering van de motie?
  3. Kent u het CDA-actieplan huisartsen (4)? Kunt u aangeven welke acties het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft ondernomen n.a.v. punt 3 uit het actieplan: Laat onderzoeken hoe het programma van de Regionale Huisartsen Organisaties verder kan worden uitgebouwd. Deze regionale organisaties ondersteunen namelijk de praktijkhouders. Laat Nivel daarnaast in kaart brengen welke huisartsen een solo-praktijk hebben: jonge huisartsen werken namelijk liever in een meerpersoonspraktijk.?
  4. Bent u het met het CDA eens dat de kern van huisartsenzorg de continuïteit van zorg is en de kennis van de patiënten en hun omgeving en dat de huisarts de poortwachter van de zorg is?
  5. Klopt het dat er weliswaar een toename is van het aantal huisartsen, maar met name bij de waarnemers?
  6. Kunt u aangeven hoeveel artsen er de afgelopen jaren als huisarts zijn afgestudeerd, hoeveel uur zij momenteel werken en in welke hoedanigheid (praktijkhouder, waarnemer, in loondienst) en hoeveel huisartsen ermee zijn gestopt?
  7. Bent u het met het CDA eens dat een van de kernproblemen is dat jonge artsen het niet meer aantrekkelijk vinden praktijkhouder te worden, o.a. vanwege de administratieve lasten en de meer aantrekkelijke tarieven als waarnemer?
  8. Kunt u aangeven welke acties u heeft ingezet om de administratieve lasten voor huisartsen te verlagen en hoe nu de tariefstelling is van praktijkhouder, arts in loondienst, vaste waarnemer en flexibele waarnemer?
  9. Kunt u aangeven wanneer de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) denkt de resultaten van het onderzoek beschikbaar te hebben?

(1) https://www.skipr.nl/nieuws/meer-huisartsenpraktijken-in-commerciele-handen-meer-klachten/
(2) https://www.pzc.nl/gezond/meer-huisartsenpraktijken-in-commerciele-handen-toenemend-aantal-klachten-bij-inspectie~a397debf/
(3) https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2022Z20077&did=2022D43059
(4) https://www.cda.nl/joba-van-den-berg-jansen/nieuws/joba-van-den-berg-actieplan-beschikbaarheid-huisartsen