Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over verborgen betalingen aan cardiologen

1. Kent u het bericht dat cardiologen zonder toestemming miljoenen euro’s van medische bedrijven ontvangen? 1)
  2. Heeft het gesprek met de Vereniging voor Cardiologie en de Inspectie Gezondheidszorg dat u aankondigde naar aanleiding van het nieuws over verborgen betalingen aan cardiologen al plaatsgevonden? Zo ja, wat is er uit dit gesprek gekomen? 2)
  3. Is de Inspectie Gezondheidszorg inmiddels een onderzoek gestart naar hoe het geld dat de cardiologen hebben ontvangen precies is besteed? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen resultaten van dit onderzoek verwacht worden?
  4. Kunt u inmiddels aangeven of het mogelijk is om deze verborgen betalingen terug te vorderen, of in ieder geval er voor te zorgen dat deze betalingen ten goed komen aan de betreffende ziekenhuizen?
  5. Kunnen de betreffende cardiologen berispt worden?
    1. Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen kunnen tegen hen genomen worden?
    2. Komt er een melding aan het Openbaar Ministerie? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?
  6. Deelt u de mening dat de kans op dit soort misstanden veel kleiner zou zijn en dat er meer mogelijkheden om in te grijpen zouden zijn, zoals op basis van het arbeidsrecht, als artsen in loondienst zouden zijn en betalingen van medische bedrijven slechts via ziekenhuizen zouden verlopen? Zo nee, waarom niet?

1) NOS, “Cardiologen krijgen zonder toestemming miljoenen euro's van medische bedrijven”, 14 september 2022 https://nos.nl/collectie/13913/artikel/2444561-cardiologen-krijgen-zonder-toestemming-miljoenen-euro-s-van-medische-bedrijven

2) NOS, “Kuipers schrikt van verborgen betalingen aan cardiologen, wil in gesprek”, 14 september 2022 https://nos.nl/collectie/13913/artikel/2444599-kuipers-schrikt-van-verborgen-betalingen-aan-cardiologen-wil-in-gesprek