Op aandringen van CDA Kamerleden Joba van den Berg en Harry van der Molen neemt het kabinet maatregelen om regionale omroepen volwaardig mee te laten doen aan Digitale radio (DAB+). Deze opvolger van de FM frequentie heeft momenteel circa 20% marktaandeel. Door een wegvallende rijksvergoeding aan de omroepen en door een niet passende indeling van de DAB+ zaten de regionale omroepen in de hoek waar de klappen vielen. Het ministerie van OCW (verantwoordelijk voor de media) met steun van het ministerie van EZK (telecom) zal voor 2018 en 2019 opnieuw een vergoeding beschikbaar hebben voor de regionale omroepen.

Joba van den Berg: “Het is belangrijk dat regionale omroepen volwaardig mee kunnen doen aan digitale radio, en ik ben erg blij dat de vergoeding ook in 2018 en 2019 wordt gegeven.”

Harry van der Molen: “Wij zijn erg verheugd dat er een vergoeding blijft voor de regionale omroepen, zodat de regionale omroepen en hun luisteraars niet de dupe zijn van de overgang naar digitale radio.”

Regionale omroepen moeten bij DAB+ nu betalen voor aanpalende regio’s waar ze geen belang hebben. Dat is een grote last die ze niet kunnen dragen. Niet alleen de regionale omroepen maar ook de landelijke, commerciële en de niet-commerciële vergunninghouders zijn ontevreden over de huidige verdeling. Op initiatief van het CDA is er daarom een Rondetafelgesprek geweest. Uitkomst is dat alle partijen met elkaar in overleg zijn om opnieuw te kijken naar de verdeling & indeling over het land. Dat zal de partijen in de toekomst in staat stellen kosten te besparen.