CDA vindt het schokkend te horen dat uit onderzoek van Radar blijkt dat er onduidelijk is en blijft welk implantaat veilig is voor de patiënt en welk implantaat niet.  Het is daarom goed dat we binnenkort gaan spreken over invoering van nieuwe Europese regels in Nederland en dat per januari 2019 er een centraal register beschikbaar komt. Er zal meer bekendheid worden gegeven aan het meldpunt waar patiënten klachten over implantaten kunnen  melden. Het CDA heeft nu diverse vragen gesteld en wil onder andere weten:

• Wil de minister onderzoeken welke maatregelen Nederland nog verder kan nemen rekening houdend met de Europese regelgeving? Of in overleg met Europa gaan over aanpassing van de regelgeving of versnelling van regelgeving?
  • Moet er (meer) toezicht komen op de goedkeuringsinstituten? En werkt het systeem van goedkeuringsinstituten op deze manier?
  • Kan hij reageren op het bericht dat ziekenhuizen aangeven moeite te hebben te bepalen wanneer problemen met medische implantaten gemeld moeten worden aan de Inspectie?  Het CDA wil dat elke bijwerking , klacht of calamiteit gemeld gaat worden door de arts.