Het CDA is blij met de nieuwe wettelijke bedenktijd van 250 dagen voor bedrijfsbesturen als een vijandige overname dreigt. In die periode kunnen de belangen van alle belanghebbenden worden afgewogen en kan er vervolgens een gedegen besluit genomen worden.

Bescherming van bedrijven tegen vijandige overnames is mede op aandringen van het CDA in het regeerakkoord opgenomen. Volgens Tweede Kamerlid Joba van den Berg zijn bedrijven door de coronacrisis extra kwetsbaar voor vijandige overnames en komt de wet geen moment te vroeg: “We moeten naar de belangen van alle belanghebbenden kijken en niet alleen naar de belangen van aandeelhouders. Ook zaken als werkgelegenheid, duurzaamheid, innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen moeten meegenomen worden. Breed draagvlak binnen een bedrijf is belangrijker dan alleen de aandeelhouderswaarde. Daarom is het belangrijk dat er nu een stevige wet komt.”

Het CDA heeft nog enkele amendementen (voorstellen om wetsvoorstel aan te passen) ingediend. Deze zijn allemaal aangenomen. Belangrijkste aanpassing is dat het bestuur van een onderneming bepaalt wanneer de bedenktijd ingaat. Op die manier voorkomen we dat activistische aandeelhouders dat bepalen. “Aan sprinkhanen die alleen voor hun eigen gewin in het gras lopen te hoppen, hebben we geen behoefte,” aldus Van den Berg.