In het laatste coronadebat riep CDA Tweede Kamerlid Joba van den Berg op de coronazorg efficiënter te organiseren. Het moet onderdeel uitmaken van een duidelijke langetermijnstrategie, want het coronavirus blijft voorlopig bij ons. Daarmee voorkomen we dat reguliere zorg constant afgeschaald moet worden en maken we de kans op lockdownachtige maatregelen kleiner.

Het CDA stelt voor om ziekenhuizen meer te laten samenwerken en verpleeg- en IC-zorg voor corona op enkele plekken te concentreren. Van den Berg: ‘Het personeelstekort is nu de bottleneck. Door coronazorg efficiënter te organiseren, kan je met minder IC-verpleegkundigen en met inzet van bijvoorbeeld zorgreservisten of gepensioneerden die dat willen al meer corona-patiënten helpen.’

Van den Berg hield verder opnieuw een pleidooi voor het opvolgen van de basismaatregelen. Op haar verzoek heeft Jaap van Dissel (Directeur Centrum Infectiebestrijding van het RIVM) wederom gekeken naar de effecten op de besmettingen indien mensen zich massaal aan de basismaatregelen zouden houden. En die resultaten zijn net als in maart weer spectaculair: lockdowns of coronatoegangsbewijzen zijn dan niet eens meer nodig.

Tot slot wierp de coronawoordvoerder enkele ideeën op voor betere, eenduidige communicatie: ‘Zou het Franse concept helpen dat voorafgaand aan een persconferentie een arts de cijfers toelicht en nepnieuws ontkracht? Of breng in beeld hoe pijnlijk uitgestelde zorg op dit moment voor mensen kan zijn. Denk aan hart- of kankerpatiënten die moeten wachten. Ik denk ook aan het filmpje van het Radboud UMC. Dat komt binnen.’

Update:

De Tweede Kamer nam het voorstel van Van den Berg voor pilots met geconcentreerde coronazorg donderdag met algemene stemmen aan. Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaat het nu uitvoeren. Lees hier meer.