Het CDA maakt zich zorgen over de capaciteit van de tandartszorg in Nederland. Er is momenteel namelijk een groot tekort aan tandartsen in ons land. Daardoor worden steeds vaker tandartsen uit andere Europese landen ingevlogen. CDA woordvoerder Zorg Joba van den Berg: “In Zeeland zijn bijvoorbeeld ook Poolse en Portugese tandartsen werkzaam. Geen ideale situatie, want de communicatie verloopt moeizaam.”

Onderzoek naar capaciteit in mondzorg
Een van de oorzaken is dat er onvoldoende tandartsen worden opgeleid. Twee weken geleden was er een algemeen overleg over toegankelijkheid van het onderwijs. Daar heeft de minister van OCW toen gezegd dat er bij zowel OCW als bij VWS twijfels zijn of de huidige systematiek om de numerus fixus te bepalen nog voldoet. De minister van VWS zou hierover rapporteren. Van den Berg wilde dan ook graag van de minister weten hoe het staat met het onderzoek naar de capaciteit in de mondzorg. De minister zegde haar toe dit te laten onderzoeken en de Kamer snel te laten weten hoe het staat met die capaciteit.

Saba
Van den Berg sprak ook haar zorgen uit over de tandartszorg op Saba. “Op Saba blijkt al ruim een half jaar geen vaste tandarts meer te zijn. De preventieve mondzorg voor de jeugd heeft hieronder te lijden. Het zorgverzekeringskantoor lijkt er nog geen passende oplossing voor te hebben. Kan de minister hierin ondersteunen?”
In Nederland heeft 90% van de kinderen mondzorg genoten. Op de BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) is dat slechts 66%. Van den Berg deed een dringend beroep op de minister om maatregelen te nemen om te zorgen dat dit verschil overbrugd wordt.