Mona Keijzer is staatssecretaris van Economische Zaken in het kabinet Rutte III

Profiel Mona Keijzer

Mona Keijzer (1968) is getrouwd en moeder van 5 zonen. Ze is geboren in een katholiek nest in Volendam en belandde later in het nabijgelegen Ilpendam. Daar werd zij ook politiek actief voor het CDA. Na haar studies in Amsterdam werkte zij op verschillende niveaus bij de overheid en in de advocatuur. In 1998 werd zij eerst wethouder in de gemeente Waterland en later in 2007 in Purmerend.

Zij werd lid van het CDA omdat ze achter de uitgangspunten van de partij staat. Het gaat er volgens haar om dat we met elkaar kijken hoe we gezamenlijk een probleem kunnen oplossen. Samen de schouders onder problemen zetten en werken voor je brood. Als wethouder dacht ze vaak bij besluiten die ze nam: kan ik dit uitleggen aan de buurman, mijn moeder, de mensen in de bedrijven in mijn stad? Zo neemt zij in Den Haag ook haar beslissingen.

Sinds 2012 is Mona Keijzer lid van de Tweede Kamer. Gedurende 5 jaar heeft Mona Keijzer zich onder andere hard gemaakt voor een beter beleid op de terreinen van integratie, asiel en zorg. Zo konden mantelzorgers rekenen op haar steun en inzet toen de te snelle decentralisatie van de zorg naar de gemeente veel problemen gaf.