Het CDA is de familiepartij van Nederland. Dat bleek uit de CPB-doorberekeningen van de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen en dat bewijst het CDA opnieuw met een uitgebreid plan voor families en gezinnen, dat in de aanloop naar de verkiezingen van 15 maart is gepresenteerd.

Voor heel veel mensen is het eigen gezin en de familie waarvan ze deel uit maken het belangrijkste in het leven. In onze gezinnen en families zorgen we voor elkaar, staan we altijd voor elkaar klaar en helpen we elkaar als dat nodig is. Dat geldt voor ons niet alleen voor het klassieke gezin met een vader en een moeder, maar voor elke relatie waarin mensen duurzaam voor elkaar kiezen en samen door het leven verder willen gaan.

Als het goed gaat met onze families en gezinnen, gaat het goed met Nederland. Dat idee ligt ten grondslag aan de veertien voorstellen in het familie- & gezinplan. Zo maakt het CDA de keuze voor lagere lasten en zorgkosten voor gezinnen, helpen we kinderen die in armoede opgroeien en bouwen we nieuwe huizen om de woningmarkt op gang te brengen.

Sterke families en gezinnen zijn ook van groot belang voor de opvoeding van kinderen. Thuis leren zij de normen en waarden, die nodig zijn om later op eigen benen te kunnen staan. Helaas is die opvoeding niet altijd vanzelfsprekend. Daarom wil het CDA goede hulp voor probleemgezinnen en een maatschappelijke dienstplicht voor alle jongeren. Ook willen wij ouders meer aanspreken op hun verantwoordelijkheid als hun kinderen in aanraking komen met politie. Wij willen de aansprakelijkheid van ouders voor schade of vandalisme door hun minderjarige kinderen uitbreiden.

Om alle plannen waar te maken, pleit het CDA in dit plan voor een aparte minister voor families en gezinnen in het nieuwe kabinet. Zo kunnen we ervoor zorgen dat bij alle besluiten in politiek Den Haag de belangen en de positie van gezinnen en families goed worden meegewogen.

Lees hier alle 14 voorstellen.