Elk kind in armoede is er één te veel

1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Dat is ongekend veel. Want elk kind in armoede is er één te veel. We gaan nu doorpakken om armoede in Nederland te bestrijden.

Strijd jij mee tegen armoede?
Stem CDA.

Bekijk hieronder hoe wij kinderarmoede tegengaan of lees hoe wij verder doorpakken

De menselijke maat moet terug in de zorg

In tijden van corona hebben we gemerkt hoe belangrijk de zorg is. Zorg is mensenwerk. Helaas zijn we dat de laatste jaren uit het oog verloren. We moeten weer grip krijgen op de gezondheidszorg. Daarom gaan we nu doorpakken. De menselijke maat moet terug.

Meer weten? Klik hier

We moeten beter naar elkaar omkijken in een krachtige en verantwoordelijke samenleving

Onze ieder-voor-zich samenleving is doorgeschoten en we gaan vaak respectloos met elkaar om. Basisnormen worden ondermijnd, terwijl onze waarden vervagen. Daarom gaan we onze normen strenger bewaken en onze waarden beter beschermen. En we moeten weer beter leren omzien naar elkaar.

Meer weten? Klik hier

Gelijke kansen in het onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs is lang niet hoog genoeg. Leerkrachten kunnen weinig tijd besteden aan hun leerlingen, omdat ze teveel tijd moeten besteden aan administratie. Het passend onderwijs werkt niet goed en de leesvaardigheid onder scholieren is te laag. We leggen de lat omhoog in de kwaliteit van het onderwijs, we gaan nu doorpakken!

Geen valse start

We komen met een groot plan om het aantal kinderen dat in armoede opgroeit in 4 jaar tijd te halveren. Want niemand mag met een valse start beginnen. We gaan ervoor zorgen dat schulden niet zo snel oplopen: er komt een maximum aan de incassokosten en we gaan ook mini leningen registreren.

Arme gezinnen helpen

We gaan arme gezinnen helpen met goed werk. Gemeenten krijgen meer geld om op individueel niveau daarbij te helpen op. We gaan zorgen dat mensen meer geld aan het einde van de maand overhouden. We kunnen dat bereiken door lagere belastingen en door een verhoging van het minimumloon. Om de twee jaar gaan we kijken of het minimumloon nog genoeg is om van rond te komen.

De basisbaan

Voor mensen die lang in de bijstand zitten en zelf geen baan kunnen vinden, introduceren we de basisbaan. In een samenleving waarin iedereen meedoet, mag een uitkering nooit een eindstation zijn.

Wil jij ook doorpakken tegen armoede?

Word lid!

Doneren

Op 17 maart wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen de koers van Nederland voor de komende 4 jaar gekozen. Door uw steun kunnen we onze boodschap nog beter verspreiden op TV, radio, en online. Elk bedrag is welkom. Wij hopen dat wij op uw steun mogen rekenen!
Hoeveel wilt u doneren?*

* Verplicht veld

Blijf op de hoogte Homepage

Blijf op de hoogte!
We houden je graag op de hoogte over alles wat wij doen voor een land dat we door willen geven! Op die manier houden wij je up-to-date met het laatste nieuws en aankondigingen van het CDA.
Aanhef

* Verplicht veld