Raymond Knops is staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in het kabinet Rutte III

Profiel Raymond Knops

Raymond Knops (1971) was van 2005 tot 25 oktober 2017 Tweede Kamerlid van het CDA. Eerder was hij wethouder van Horst aan de Maas en daarvoor beroepsofficier bij de de Koninklijke Luchtmacht.

Knops volgde de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Vervolgens studeerde hij bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit.

Zijn interesse in politiek ontstond begin jaren negentig tijdens de officiersopleiding aan de KMA. ¨ De wereld kwam net uit de Koude Oorlog. Een lange, statische periode maakte opeens plaats voor een geweldige dynamiek. De Berlijnse muur viel, de Golfoorlog brak uit, grote internationale gebeurtenissen die voor mij heel dichtbij kwamen.¨

Hij legde zijn wethouderschap tijdelijk neer om voor ruim drie maanden naar Irak te kunnen gaan als reserveofficier. ¨Mijn tijd in Irak was een geweldige ervaring die mij vooral relativeringsvermogen heeft bijgebracht. Mensen kunnen veel meer dan ze zelf denken, iets wat ik ook heb ervaren in mijn diensttijd. We stonden de Irakezen bij, maar we namen nooit hun verantwoordelijkheden uit handen. Dat vertrouwen wierp vruchten af op een wijze die wij zelf nooit voor mogelijk hadden gehouden.¨

Na die uitzending werd Knops benoemd tot Tweede Kamerlid. In de Tweede Kamer hield hij zich in verschillende periodes bezig met de volgende portefeuilles: Verkeer en Waterstaat, Defensie en Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken, Immigratie & Asiel.

Knops was van 2011-2014 voorzitter van de Kamercommissie Europese Zaken en was lid van de Tijdelijke Commissie Huizenprijzen, die in 2012 en 2013 een parlementair onderzoek uitvoerde naar de kostenontwikkeling en de prijsvorming op de huizenmarkt. Tevens was hij vanaf september 2012 lid van het presidium van de Tweede Kamer en sinds maart 2016 was hij ook tweede ondervoorzitter van de Tweede Kamer. Dit deed hij tot zijn benoeming als staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Als staatssecretaris is hij belast met Koninkrijksrelaties, digitale overheid, rijksvastgoed, regeldruk en grensoverschrijdende samenwerking.

Knops is in Hegelsom (Limburg) geboren, waar hij nog steeds woont met zijn vrouw en twee zonen. In zijn spaarzame vrije tijd staat hij als als jeugdleider langs het voetbalveld en tuiniert hij.