27 oktober 2017

CDA bezorgd over gevolgen waterkwaliteit door mestfraude

Op 26 oktober verscheen op 1Limburg het artikel ‘onderzoek naar grootschalige mestfraude Noord-Limburg’. Volgens justitie wordt bij een bio-vergistingsinstallatie sinds 2013 vermoedelijk drie keer zoveel afval en dierlijke mest verwerkt als is toegestaan volgens de vergunning. Tevens zou er eind september uit een lekkende silo stikstof in het riool en in de Maas gelopen zijn.

Toezicht op vergunning
Namens de CDA-fractie heeft Statenlid John Verhoijsen om opheldering gevraagd aan het college van Gedeputeerde Staten. Zo wil de partij o.a. weten hoeveel afval en dierlijke mest er verwerkt mag worden en hoe de provincie toezicht houdt op de voorwaarden in de vergunning.

Effecten op drinkwaterkwaliteit
Het grootste zorgpunt zit natuurlijk in de lekkende silo en de stikstof die in de Maas is gelopen. De CDA-fractie heeft gevraagd of de provincie wat de effecten zijn op de kwaliteit van het drinkwater en welke maatregelen er, samen met het Waterschap Limburg, genomen kunnen worden.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.