20 oktober 2017

CDA bezorgd over slechte beveiliging wapendepot Luik

Het ligt op een steenworp afstand van de Limburgse grens in Luik, is het grootste van België en qua beveiliging zo lek als een mandje; een wapenopslag met naar verluidt maar liefst 10.000 wapens op voorraad. Op beelden van het Belgische VTM nieuws is te zien hoe diens verslaggever kinderlijk eenvoudig binnenkomt bij deze opslag zonder enige vorm van controle of legitimatie.

De CDA-fractie plaatst grote vraagtekens bij dit falende veiligheidsbeleid en maakt zich zorgen over wat dit kan betekenen voor de veiligheid van de inwoners in de Euregio. Fractievoorzitter Mariska Werrij-Wetzels heeft naar aanleiding van deze situatie schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Zo wil de CDA-fractie o.a. weten of men in Nederlands Limburg op de hoogte is van het bestaan van deze opslag en van de falende beveiliging bij dit depot.

Terrorisme en criminaliteit laten zich niet door landsgrenzen tegenhouden, sterker nog, ze profiteren van verschillen in wet- en regelgeving aan weerszijden van de grens. Het CDA vindt het daarom van groot belang dat het veiligheidsbeleid in onze buurlanden op orde is. De fractie wil graag weten wat de Provincie Limburg kan doen om de veiligheid in België ten behoeve van de veiligheid in de Euregio te verbeteren.

Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.